Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             11. marts 2008

J. nr.           004-u18-376

 

  

 

Trafikudvalget har i brev af 21. februar 2008 stillet mig følgende spørgsmål 278 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 278:

 

"Ministeren bedes fremsende en oversigt over, hvilke stationer, der i Banedanmark tilsynsrapporter har mindst ét femtal, som tegn på en kritisk fejl på perronerne og samtidig bedes ministeren opregne de 25 værst medtagne stationer med hensyn til perronernes tilstand."

Svar:

 

Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, der har oplyst følgende:

 

”Banedanmark kan oplyse, at der på ca. 200 stationer er mindst ét delelement på mindst én perron, der har fået tildelt tilstandskarakter 5 (se bilag 1).

 

Det skal understreges, at hvis der identificeres akutte problemer, bliver de enten udbedret med det samme eller afskærmet, indtil de kan udbedres. Der er således ikke tale om, at der er ca. 200 stationer, hvor det er farligt at bevæge sig.    

 

I forbindelse med eftersynet blev der, udover at tildele perronens delelementer karakterer, tildelt en karakter for hele perronen. Eftersynet kan ikke entydigt definere, hvilke 25 stationer som er værst medtaget, men på 8 stationer har én hel perron samlet set fået karakteren 5, mens der på 43 stationer er en hel perron, der har fået tildelt karakter 4.

 

Stationer, hvor mindst én hel perron har tilstandskarakter 5:

 

  1. Charlottenlund
  2. Frederikshavn
  3. Jyllingevej
  4. Lem
  5. Ordrup
  6. Snedsted
  7. Struer
  8. Svendborg.

 

Efter afholdelse af eftersynet er der udført vedligeholdelsesarbejder i Struer og Snedsted samt udført perronfornyelse i Svendborg, således at tilstandskarakteren nu er bedre på disse perroner.

 

Stationer, hvor mindst én hel perron har tilstandskarakter 4:

 

  1. Aulum,
  2. Borris,
  3. Bred,
  4. Bredebro,
  5. Brøns,
  6. Børkop,
  7. Fredericia,
  8. Gadstrup,
  9. Gelsted,
  10. Gredstedbro,
  11. Guldager,
  12. Havdrup,
  13. Hellerup,
  14. Helsingør,
  15. Holstebro,
  16. Hornslet,
  17. Hurup Thy,
  18. Ikast,
  19. Kauslunde,
  20. Kvissel,
  21. Kværndrup,
  22. Langå,
  23. Lundby,
  24. Mørke,
  25. Odense,
  26. Ringkøbing,
  27. Ry,
  28. Sig,
  29. Skjern,
  30. Skærbæk,
  31. Stenstrup,
  32. Stenstrup Syd,
  33. Studsgård,
  34. Tarm,
  35. Thyregod,
  36. Tinglev,
  37. Tjæreborg,
  38. Trustrup,
  39. Ulfborg,
  40. Vamdrup,
  41. Varde,
  42. Vejen og
  43. Ã…rhus.

 

 

 

 

Der er efterfølgende udført vedligeholdelsesarbejder i Aulum, Kauslunde og Vamdrup, således at tilstandskarakteren nu er bedre på disse perroner.”

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen


Bilag 1:

 

Stationer med perroner hvor mindst et delelement har fået tilstandskarakteren 5

 

Alken

 Allerød

 Avlum

 Ballerup

 Bernstorffsvej

 Birkerød

 Bispebjerg

 Bjerringbro

 Bording

 Borris

 Borup

 Bramming

 Brande

 Bred

 Bredebro

 Brejning

 Brønderslev

 Brøns

 Brørup

 Bur

 Børkop

 Charlottenlund

 Danshøj

 Den Permanente

 Døstrup Sønder   jylland

 Ejby

 Engesvang

 Enghave

 Esbjerg

 Esbjerg Nord

 Eskilstrup

 Espergærde

 Flintholm(S)

 Fredericia

 Frederikshavn

 Fruens Bøge

 Gadstrup

 Gelsted

 Gentofte

 Give

 Gjesing

 Glumsø

 Gredstedbro

 Grenå

 Gråsten

 Guldager

 Gørding

 Gårde

 Hadsten

 Hammerum

 Haslev

 Havdrup

 Hedehusene

 Hedensted

 Hee

 Hellerup

 Helsingør

 Herfølge

 Herning

 Hinnerup

 Hjallese

 Hjerm

 Hjortshøj

 Hjørring

 Hobro

 Holbæk

 Holme-Olstrup

 Holmstrup

 Holstebro

 Holsted

 Hornslet

 Horsens

 Humlebæk

 Humlum

 Hurup Thy

 Hvidbjerg

 Hviding

 Højby

 Højslev

 Hørning

 Ikast

 Jelling

 Jersie

 Jyderup

 Jyllingevej

 Kavslunde

 Kibæk

 Kliplev

 Kokkedal

 Kolding

 Korsør

 Kvissel

 Kværndrup

 København H

 København H (Fjern Syd)

 Langgade

 Langå

 Laven

 Lem

 Lille Skensved

 Lundby

 Lunderskov

 Lyngby

 Lyngs

 Lystrup

 Løgten

 Middelfart

 Mørke

 Mørkøv

 Nivå

 Nordhavn

 Nyborg

 Nykøbing F

 Næstved

 Næstved Nord

 Nørre-Alslev

 Nørreport

 Nørre-Åby

 Oddesund Nord

 Odense

 Odense Sygehus

 Ordrup

 Padborg

 Pederstrup

 Peter Bangsvej

 Randers

 Rejsby

 Ribe

 Ribe Nørremark

 Ringe

 Ringkøbing

 Ringsted

 Rudme

 Rungsted

 Kyst

 Ry

 Ryomgård

 Ryparken

 Rødby Færge

 Rødekro

 Rødkærsbro

 Sejstrup

 Sig

 Silkeborg

 Sindal

 Skalbjerg

 Skanderborg

 Skive

 Skjern

 Skodsborg

 Skolebakken

 Skovbrynet

 Skærbæk

 Skødstrup

 Skørping

 Slagelse

 Snedsted

 Snekkersten

 Solrød Strand

 Sorø

 Stengården

 Stenløse

 Stenstrup

 Stenstrup Syd

 Stoholm

 Struer

 Studsgård

 Støvring

 Svebølle

 Svejbæk

 Svendborg

 Svendborg

 Vest

 Svenstrup J

 Sydhavn

 Sønderborg

 Tarm

 Taulov

 Thisted

 Thyregod

 Tim

 Tinglev

 Tistrup

 Tjæreborg

 Tolne

 Tommerup

 Torsøvej

 Trekroner

 Troldhede

 Trustrup

 Tureby

 Tølløse

 Tønder

 Tønder Nord

 Tårnby

 Uglev

 Ulfborg

 Ulstrup

 Valby

 Vamdrup

 Vanløse

 Varde

 Varde Nord

 Vedbæk

 Vejen

 Vejle

 Veksø

 Vemb

 Vesterport

 Vestre Strandalle

 Viborg

 Viby J

 Viby Sjælland

 Vigerslev

 Vildbjerg

 Vinderup

 Visby

 Vojens

 Vordingborg

 Vrå

 Værløse

 Ølgod

 Ølstykke

 Østbanetorvet

 Østerport

 Ålborg.

 Ålborg Vestby

 Århus H

 Årslev

 Årup.

 

 

Kilde: Banedanmark