Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             8. april 2008

J. nr.           004-u18-371

  

 

Trafikudvalget har i brev af 20. februar 2008 stillet mig følgende spørgsmål 273 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 273:

 

"Er det korrekt, at Banedanmark til udbudsopgaven vedr. sporfornyelse Fredericia-Hedensted samt Horsens Station, har valgt et tilbud, der er mere end 10 mio. kr. dyrere end Entreprises bud med besked om, at det var det økonomisk mest forsvarlige? Hvordan vurderes dette at være det mest fordelagtige, når skatteyderne kunne have fået 3 km mere spor for dette beløb?"

Svar:

 

Indledningsvist kan jeg oplyse, at sporombygningen af dele af strækningen Fredericia – Århus er opdelt i to projekter: Fredericia – Hedensted og Skanderborg – Århus. Banedanmarks entreprenørvirksomhed er blevet tildelt sporombygning af strækningen Skanderborg – Århus.

Jeg har tidligere med besvarelse af TRU 249 og efterfølgende TRU 307 og TRU 308 oplyst, at Banedanmarks ledelse har vurderet, at der var en risiko for, at Banedanmarks entreprenørenhed ikke ville være i stand til at udføre begge projekter i forbindelse med sporombygningen Fredericia – Århus samtidig uden at efterlade væsentlige restarbejder eller overskride terminerne betragteligt, hvilket vil genere togtrafikken på strækningen i betydeligt større omfang, end der allerede er meldt ud.

Derfor har Banedanmarks ledelse tildelt ombygningen af strækningen Fredericia – Hedensted til en anden entreprenør.

 

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen