|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            7. marts 2008 J. nr.          004-u18-359  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 14. februar 2008 stillet mig følgende spørgsmål 256 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
" Kan ministeren klargøre, hvad der vil ske i forbindelse med tjek ind og ud i forbindelse med rejsekortet, herunder hvilke økonomiske konsekvenser det vil få, både i forbindelse med korte men også lange rejser, hvis man glemmer at tjekke ud?"
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB og Metroselskabet, der oplyser følgende:
†Rejsekortsystemet er indrettet, således at kunden ved rejsens start skal foretage check ind ved at føre sit Rejsekort hen til en kortlæser mærket IND. Ved rejsens afslutning skal kunden foretage tjek ud ved at føre sit Rejsekort hen til en kortlæser mærket UD.
Når en kunde checker ind med sit personlige rejsekort, vil der blive trukket en forudbetaling, der pt. er anslået til 50 kr. for en voksen. Dette gælder både for lokale og landsdækkende rejser. Såfremt kunden glemmer at checke ud, vil forudbetalingen udgøre rejsens pris for den pågældende rejse. Trafikvirksomhederne beholder således forudbetalingen som umiddelbar betaling for rejsen.
Da et sådant system vil kunne føre til misbrug ved lange rejser, vil trafikvirksomhederne følge op over for de kunder, som har glemt at checke ud. Såfremt en kundes manglende check ud må anses for at ske systematisk, vil det kunne føre til inddragelse af rejsekortet.
PÃ¥ de anonyme rejsekort, hvor trafikvirksomhederne i sagens natur ikke kan følge op pÃ¥ konkrete kunder der ikke checker ud, vil der skulle ske en â€opgradering†af kortet, sÃ¥fremt rejsen skal foregÃ¥ ud over et lokalomrÃ¥de. NÃ¥r der foretages en sÃ¥dan opgradering, vil forudbetalingen udgøre et højere beløb end acontobeløbet ved de korte rejser.â€
Jeg har ikke yderligere at tilføje.
Carina Christensen