Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1349 København K

Dato             7. marts 2008

J. nr.           004-U18-000361

Deres ref.

  

 

Trafikudvalget har i brev af 13. februar 2008 stillet mig følgende spørgsmål 252 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 252:

”Vil ministeren kommentere notat fremsendt af Niels Christiansen, jf. TRU alm. del - bilag 151, da det virker som om, der kunne være nogle argumenter for en anden linieføring af banen København-Ringsted, hvilket spørgeren finder det vanskeligt  umiddelbart at tage stilling til, ligesom spørgeren er betænkelig ved, at nye undersøgelser evt. skulle føre til yderligere forsinkelse af projektet.”

Svar:

Jeg kan indledningsvis oplyse, at projekteringsloven: ” Lov om projektering af jernbaneanlæg København – Ringsted” omhandler undersøgelse og VVM vurdering af 2 alternativer:

1) en ny jernbanestrækning mellem København og Ringsted over Køge med dertil hørende anlæg og

2) et ekstra jernbanespor mellem Hvidovre og Høje Taastrup med vendespor i Roskilde samt ekstra spor på dele af strækningen Roskilde – Ringsted og dertil hørende anlæg.

For begge løsninger gælder, at loven fastlægger de linieføringer som skal undersøges. For Nybygningsløsningens vedkommende ligger den forudsatte undersøgelseskorridor tæt op ad eksisterende motorveje fra København over Køge til Ringsted.  I forbindelse med projektering og VVM undersøgelserne er der pt. foretaget en del arbejde herunder feltundersøgelser for registrering af naturforhold. En inddragelse af en ny korridor for den nye bane ville forudsætte, at der skal vedtages en ny projekteringslov, og at projektering og undersøgelser vil skulle begynde forfra for denne løsning. En beslutning om ændring af linieføringen, vil i bedste fald betyde en forsinkelse på minimum 2 år for at udarbejde et beslutningsgrundlag for projektet.

 

 

En del af den linieføring, som foreslås i Niels Christiansens oplæg ”Fælles fodslag om Nybygningsløsningen”, er sammenfaldende med den såkaldte kombinationsløsning København – Ringsted via Høje Taastrup og Køge, der blev undersøgt i perioden 1997-1999, men opgivet i forbindelse med vedtagelsen af lov nr. 497 af 7. juni 2001 om ændring af lov om projektering af jernbaneanlæg København – Ringsted.

Som påpeget i notatet har Folketinget i enighed besluttet, at de nye spor skal løbe så tæt på motorvejen som muligt. Niels Christiansen betegner det også som en umiddelbart tillokkende ide at udvide den eksisterende trafikkorridor for ikke at skabe nye ar i landskabet. 

Dette er ganske rigtigt et hovedargumentet for linieføringen.  Det indgreb, som ifølge Niels Christiansen følger med, har ifølge de indledende undersøgelser vist sig at kunne begrænses til 6 boliger i Solrød kommune, hvilket vurderes at være beskedent ved så omfattende et anlæg.  I linieføringen langs med motorvejen opretholdes de skærende veje over motorvejen, således at barrierevirkningerne minimeres, ligesom begrænsningerne for den kommunale planlægning søges begrænset.

Notatet beskriver at projekteringslovens linieføring ”betyder ødelæggelse og tab af rekreative områder”. Hertil skal nævnes at jernbanen skal anlægges som en moderne jernbane til stor hastighed, hvorfor det af køretekniske årsager ikke er muligt at følge motorvejens kurveforløb alle steder. Det tilstræbes i videst mulige omfang at minimere arealet mellem motorvej og jernbane, men det et ikke muligt helt at undgå sådanne restarealer. En del af projekteringen sigter derfor på at sikre en høj kvalitet i en landskabsmæssig bearbejdning af jernbanen og de tilstødende arealer.

Hvor banen gennemskærer skovområder som Firemileskoven, er det fremgangsmåden at begrænse afskårne områder, og hvor det ikke er muligt er det hensigten i samarbejde med kommunerne at udpege arealer, hvor der hensigtsmæssigt kan opføres erstatningsskov og etableres andre rekreative områder.

Det bemærkes, at Niels Christiansens linieføring omkring Ishøj ser ud til at falde sammen med projekteringslovens linieføring.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen