|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            21. februar 2008 J. nr.          514-73  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 13. februar 2008 stillet mig følgende spørgsmål 250 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes redegøre for, hvorfor det har taget over tre år for Havarikommissionen at udarbejde en rapport om S-togsulykken nord for Lyngby Station."
Jeg har forelagt spørgsmålet for Havarikommissionen, der har ansvaret for udarbejdelsen af rapporten.
Havarikommissionen har oplyst følgende:
â€Havarikommissionen blev etableret i juli 2004. S-togsulykken ved Lyngby d. 14. februar 2005 skete sÃ¥ledes i kommissionens opstartsfase, hvor der foruden undersøgelsesarbejdet ogsÃ¥ har været anvendt ressourcer pÃ¥ at etablere diverse arbejdsprocedurer mv.
Jernbaneenheden i Havarikommissionen er desuden en mindre enhed, som i perioden har haft ressourcekrævende personaleudskiftninger, idet oplæring af nye havariinspektører primært sker ved sidemandsoplæring.
Havarikommissionen fremsendte i februar 2007 et foreløbigt udkast til rapport om ulykken i Lyngby til høring blandt de direkte berørte myndigheder, virksomheder og personer. De modtagne bemærkninger gav anledning til at afholde flere møder med virksomhederne og øvrige parter. Havarikommissionen er nu ved at indarbejde resultatet heraf i et endeligt udkast, der vil blive sendt i høring hos de involverede parter.
Havarikommissionen forventer at kunne fremlægge en rapport inden for et halvt Ã¥r.â€
Som minister finder jeg det ikke hensigtsmæssigt, at rapporten om Lyngby-ulykken endnu ikke foreligger.
Jeg kan oplyse, at der allerede er igangsat en analyse af sammenhængen mellem Havarikommissionens opgaver og ressourcer.
Med venlig hilsen
Carina Christensen