Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato 22. februar 2008                   

J. nr.           004-u18-350

  

 

Trafikudvalget har i brev af 11. februar 2008 stillet mig følgende spørgsmål 249 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 249:

 

"Ministeren bedes redegøre for, hvorfor Willke/Wiebe JV blev tildelt kontrakten for sporfornyelsesentreprisen Fredericia‑Hedensted samt Horsens Station, selv om Banedanmarks eget tilbud var 10 mio. kr. billigere."

Svar:

 

Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark. Banedanmark har oplyst følgende:

”Indledningsvist skal det slås fast, at Banedanmarks udbud af sporopgaver følger reglerne for EU-udbud samt statens regler for kontrol-bud.

Således er der en klar adskillelse mellem Banedanmarks udbydende del (kaldet Anlæg & Fornyelse) og Banedanmarks egen entreprenørvirksomhed (kaldet Entreprise). Der kan i sagens natur ikke være personsammenfald mellem medarbejderne i Entreprise og medarbejderne i Anlæg & Fornyelse.

Når Banedanmark modtager tilbud fra potentielle entreprenører – herunder kontrolbud fra Entreprise – foretages indledningsvist en vurdering af, om tilbuddet er realistisk. Denne vurdering omfatter en række elementer – herunder om tidsplanen vurderes realistisk, om tilbuddet er unormalt lavt mv.

Udgangspunktet for vurderingen af Entreprises tilbud var, at Entreprise allerede havde vundet den anden sporombygning på strækningen Fredericia – Århus, der skal udføres parallelt med ombygningen af strækningen Fredericia – Hedensted.

Det var Banedanmarks vurdering, at Entreprises tilbud baserede sig på en urealistisk høj forventet dagsproduktion, idet Entreprise havde forudsat, at begge projekter kunne udføres parallelt med den samme sporombygningsmaskine. På den baggrund blev Entreprises tilbud afvist.

Efter vurderingen af om tilbuddene er realistiske, foretages en vurdering af de indkomne tilbud på baggrund af de opstillede vurderingskriterier. For så vidt angår den konkrete sporombygning blev det økonomisk mest fordelagtige tilbud fundet ved at økonomien blev vægtet med 75 % og entreprenørens udførelsesmetoder og logistik blev vægtet med 25 %.

På den baggrund blev Willke /Wiebe Joint Venture valgt.”

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen