|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            22. februar 2008 J. nr.          004-U13-342  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 6. februar 2008 stillet mig følgende spørgsmål 244 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Hvad kan ministeren oplyse om forskellene mellem de tyske miljøzoner og miljøzonen i København?"
Reguleringen af, hvilke køretøjer der må køre i en miljøzone både i Tyskland og i Danmark, sker via de såkaldte Euronormer. Euronormer er en række normer vedtaget i EU, der angiver tilladte grænseværdier for køretøjers emissioner af luftforurenende stoffer (NOx, HC, CO og partikler). Den seneste er Euro 6 normen. I takt med at vognparken bliver udskiftet, bliver normerne efterhånden opfyldt.
Den væsentlige forskel mellem de tyske og de danske regler er, at de tyske regler gælder for både person- og varebiler samt for benzin- og dieseldrevne køretøjer.
For lastbiler og busser er reglerne meget lig de danske. Den eneste større forskel er, at eftermontering af partikelfiltre i Tyskland kan give en form for â€rabat†for en Euro norm. Det betyder eksempelvis, at dieselkøretøjer som minimum skal opfylde Euro 2 normen eller Euro 1 normen og være forsynet med et partikelfilter.
I Danmark har Københavns og Frederiksberg kommuner indtil videre valgt at benytte sig af miljøzoneordningen. Det betyder, at dieseldrevne lastbiler og busser fra den 1. september 2008 skal have monteret et partikelfilter, nÃ¥r de kører ind i miljøzoneomrÃ¥der, medmindre køretøjet i forvejen lever op til Euro 3 normen. Â
I Tyskland har en række byer herunder Berlin, Køln,
Hannover og Stuttgart, indført
miljøzoner fra 1. januar 2008.
I Berlin betyder reglerne, at dieselkøretøjer som minimum skal opfylde Euro 2 normen eller Euro 1 normen og være forsynet med et partikelfilter.
Â
For benzinkøretøjer gælder, at de som minimum skal opfylde Euro 1 normen og være forsynet med katalysator.
Carina Christensen