Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             17. april 2008

Dok.id        637071

J. nr.           004-U18-344

  

 

Trafikudvalget har i brev af 6. februar 2008 stillet mig følgende spørgsmål 227 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 227:

 

"Vil ministeren oplyse, om der siden 1. januar 2001 er luftfartøjer, der har fløjet i dansk, færøsk eller grønlandsk luftterritorium eller benyttet danske, færøske, eller grønlandske lufthavne på vej til eller fra Szymany Lufthavnen i Polen?"

Svar:

 

Jeg har indhentet udtalelse fra Naviair, SLV og Forsvarsministeriet.

 

Naviair har afgivet oplysninger om København FIR (dansk luftrum) vedrørende overflyvninger, der har fundet sted inden for indeværende år samt de seneste 5 kalenderår.  Naviair er således ikke længere i besiddelse af data fra 2001.

 

Ifølge oplysningerne har der i perioden 1. januar 2002 til 6. februar 2008 været én flyvning til Szymany lufthavnen. Denne flyvning udgik fra Århus Lufthavn og fandt sted 31. marts 2003. Flyet var af typen Learjet og havde som callsign VMP431 (Execujet Scandinavia A/S).

 

For så vidt angår den del af det grønlandske luftrum, som Naviair kontrollerer (under 19.500 fod), er Naviair kun i besiddelse af oplysninger om overflyvninger, der har fundet sted inden for de seneste 30 dage.

 

Ifølge Naviairs oplysninger er der ikke inden for 30-dagesperioden frem til 13. februar 2008 foretaget overflyvninger af den del af det grønlandske luftrum med luftfartøjer, som har været på vej til eller fra Szymany lufthavnen i Polen.

 

De islandske og canadiske myndigheder har oplyst, at de ikke har oplysninger om flyvninger i grønlandsk luftrum med luftfartøjer til eller fra Szymany lufthavnen i Polen.

 

Transportministeriet har indhentet nedenstående bidrag fra Forsvarsministeriet:

 

”Forsvarsministeriet skal bemærke, at forsvaret udelukkende er ansvarligt for overflyvnings- og landingstilladelser til statslige, militære luftfartøjer i dansk luftrum, herunder luftrummet over Færøerne og Grønland, mens Statens Luftfartsvæsen er ansvarlig for overflyvnings- og landingstilladelser til statslige ikke-militære luftfartøjer.

 

Endvidere kan Forsvarsministeriet henvise til besvarelse af Trafikudvalgets spørgsmål nr. 228, hvori det fremgår, at i relation til militære luftfartøjer fra lande, der er medlem af NATO, er de militære luftfartøjer omfattet af NATO-aftaler. Der skal derfor ikke ansøges om særlig overflyvnings- eller landingstilladelse i dansk luftrum (dog eksklusiv luftrummet over Færøerne). I relation til militære luftfartøjer fra lande, der ikke er medlem af NATO, fremsendes der for disse, ansøgninger om overflyvnings- og landingstilladelse til forsvaret.”

 

 

 

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen