Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             17. april 2008

Dok.id        637071

J. nr.           004-U18-344

  

 

Trafikudvalget har i brev af 6. februar 2008 stillet mig følgende spørgsmål 225 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 225:

 

"Vil ministeren oplyse, om fly med registreringsnummeret N63MU har fløjet i dansk, færøsk eller grønlandsk luftterritorium eller benyttet danske, færøske, eller grønlandske lufthavne siden 1. januar 2001?"

Svar:

 

Jeg har indhentet udtalelse fra Naviair (Flyvesikringstjenesten), Statens Luftfartsvæsen (SLV) og Forsvarsministeriet.

 

Naviair har afgivet oplysninger om København FIR (dansk luftrum) vedrørende overflyvninger, der har fundet sted inden for indeværende år samt de seneste 5 kalenderår.  Naviair er således ikke længere i besiddelse af data fra 2001.

 

./.

 
Vedlagte bilag 1 indeholder en oversigt over flyvninger med pågældende luftfartøjs flyvninger i København FIR i perioden 1. januar 2002 til 6. februar 2008.  Det fremgår, at der har været 11 flyvninger i perioden, hvoraf de 6 har vedrørt start eller landing fra en dansk lufthavn.

 

Naviair gør opmærksom på, at der i deres database figurerer et luftfartøj med registreringsnummer TN63MU og et med registreringsnummer N63MU. De flyvninger, som er vist i bilag 1 den 12. og 13. februar 2002, hvor N63MU den første dag er landet i København, og TN63MU dagen efter er afgået derfra, tyder på, at disse registreringer vedrører det samme fly.

 

For så vidt angår den del af det grønlandske luftrum, som Naviair kontrollerer (under 19.500 fod), er Naviair kun i besiddelse af oplysninger om overflyvninger, der har fundet sted inden for de seneste 30 dage.

 

Luftfartøjet med registreringsnummeret N63MU har inden for 30-dagesperioden frem til 13. februar 2008 ikke fløjet i den del af det grønlandske luftrum, som Naviair kontrollerer.

 

./.

 
SLV har indhentet oplysninger fra de islandske myndigheder. I vedlagte bilag 2 fremgår, i hvilke tilfælde det omhandlede fly efter SLV’s vurdering har fløjet i luftrummet over Grønland, hvilket er sket 4 gange, og i hvilke tilfælde det muligvis har fløjet i luftrummet over Grønland, hvilket er sket 1 gang. 

 

For så vidt angår den mulige flyvning over Grønland har SLV oplyst, at det ud fra de oplysninger, der er modtaget fra de islandske myndigheder, ikke er muligt at fastslå, om den har berørt luftrummet over Grønland, da der alene foreligger oplysninger om afgangs- og ankomstlufthavn og om det punkt, hvor flyet flyver ind i og ud af islandsk kontrolleret luftrum. Der foreligger dermed ikke oplysninger om den konkrete kurs/rute, som flyet har fulgt, der afhænger af de konkrete instruktioner fra flyvekontrollen samt af vejr- og vindforhold.

 

./.

 
SLV har indhentet oplysninger fra de canadiske myndigheder. I vedlagte bilag 3 fremgår i hvilke tilfælde det omhandlede amerikanske fly ifølge de canadiske myndigheder har fløjet i luftrummet over Grønland, hvilket er sket 15 gange. 

 

Det bemærkes, at 5 af de flyvninger, som de canadiske myndigheder har givet oplysning om, nemlig flyvningerne den 8. oktober 2002, den 5. september 2004, den 7. maj 2005, den 29. juli 2005 og den 7. oktober 2006 vedrører samme flyvninger, som de 5 flyvninger, de islandske myndigheder har givet oplysninger om.  Endvidere er flyvningen den 5. september 2004 identisk med den, som Naviair har givet oplysninger om.

 

Transportministeriet har indhentet nedenstående bidrag fra Forsvarsministeriet:

 

”Forsvarsministeriet skal bemærke, at forsvaret udelukkende er ansvarligt for overflyvnings- og landingstilladelser til statslige, militære luftfartøjer i dansk luftrum, herunder luftrummet over Færøerne og Grønland, mens Statens Luftfartsvæsen er ansvarlig for overflyvnings- og landingstilladelser til statslige ikke-militære luftfartøjer.”

 

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen