|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            21. februar 2008 J. nr.          432-24  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 1. februar 2008 stillet mig følgende spørgsmål 220 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Vil ministeren tilsende udvalget et notat, der redegør for, hvilke erfaringer der hidtil er gjort i Danmark m.h.t. at anvende OPP i forbindelse med infrastrukturprojekter. Herunder bedes der indgå oplysninger om anlægsomkostninger og driftsomkostninger ved OPP projekter set i forhold til traditionel anlagte infrastrukturprojekter. I notatet bedes der endvidere redegjort for, om der er forhold i den danske lovgivning, der skal eller evt. er blevet afklaret m.h.t. ejerskab af infrastrukturprojekter, der er anlagt som OPP, ligesom der bedes inddraget i notatet, om der er nogle særlige skattemæssige problemstillinger i forbindelse med OPP projekter, der skal eller evt. er blevet afklaret."
I stedet for et notat vil jeg henvise til Infrastrukturkommissionens betænkning, som blev offentliggjort den 10. januar 2008, og som blev oversendt til Trafikudvalget samme dag. I betænkningen (kapitel 12 samt bilag 9) er bl.a. beskrevet danske og udenlandske erfaringer med nye samarbejdsformer, herunder OPP, totalentreprise og partnering. Det fremgår, at der er begrænsede erfaringer med at anvende OPP i forbindelse med infrastrukturprojekter i Danmark. På vejområdet er der et pilotprojekt i gang i Sønderjylland.
Af betænkningen fremgår det også, at der er lovgivningsmæssige og skattemæssige barrierer og problemstillinger som pt. søges afklaret.
Infrastrukturkommissionen anbefaler i sin betænkning, at der skabes klarhed vedrørende de skattemæssige rammer. Samtidig anbefales, at der trækkes på de udenlandske erfaringer med OPP.
Regeringen ønsker generelt at fremme partnerskaber og nye effektive organisations- og samarbejdsformer mellem den private og den offentlige sektor. Imidlertid kræves der nogle grundlæggende undersøgelser af især finansieringselementet inden for OPP, da det ikke altid vil være en økonomisk fordel for staten at overlade finansieringen til den private partner. I den forbindelse må også andre skattemæssige og juridiske problemstillinger, der knytter sig til den private part i et OPP-projekt, undersøges nærmere.
Den grundlæggende skatteretlige problemstilling er, at en offentlig tilgængelig vej - som en motorvej forudsættes at være - ikke umiddelbart skatteretligt kan betragtes som overført til en privat parts ejendom i f.eks. en 30-årig driftsperiode, når motorvejen samtidigt forudsættes overdraget til staten igen til en på forhånd aftalt beregnet markedspris.
På den baggrund har der bl.a. på grundlag af tidligere skatteretlige afgørelser, herunder Skatterådets afgørelse fra foråret 2007 vedrørende Rigsarkivet, været behov for at drøfte den præcise tilrettelæggelse af motorvejsprojektet Kliplev-Sønderborg.
Der forventes i løbet af de kommende måneder en afklaring heraf, herunder af den udbudsmodel, som skal anvendes i den videre proces.
Carina Christensen