|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            25/2-08 J. nr.          004-U18-330  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 24. januar 2008 stillet mig følgende spørgsmål 204 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Kan ministeren bekræfte, at den største stigning i den internationale godstransportmængde frem mod 2025 vil være fra Trekantsområdet til Tyskland?"
Jeg kan bekræfte, at rapporten â€Fremtidens godsstrømme†fra Danmarks Transportforskning angiver, at den største stigning i den internationale godstransportmængde frem mod 2025 vil være fra TrekantsomrÃ¥det.
Denne fremskrivning tager dog ikke højde for den kommende faste forbindelse over Femern Bælt, og regeringen har som bekendt indgået aftale med Tyskland om etableringen af en fast forbindelse over Femern Bælt.
I dag transporteres al jernbanegods via Storebæltsforbindelsen, og det forventes, at alt transitgods vil blive transporteret via Femern, når den faste forbindelse åbner. Der forventes derfor også en markant stigning i transportkorridoren Femern Bælt med gods generelt.
Mængden af jernbanegods udgør en forholdsvis lille andel af den samlede internationale godstransportmængde, og Femern Bælt forventes derfor kun at få begrænset betydning for udviklingen i godsmængderne fra Trekantsområdet til Tyskland.
Carina Christensen