Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1349 København K

Dato             13. februar 2008

J. nr.           004-U18-000333

Deres ref.

  

 

 

 

Trafikudvalget har i brev af 23. januar 2008 stillet mig følgende spørgsmål 199 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 199:

”Hvad er ministerens kommentarer til en idé om at bygge en enkeltsporet jernbaneforbindelse til Billund som en stikbane fra Vejle-Herning banen fra et sted mellem Farre og Gadbjerg udformet, så der er forbindelse både mod øst (Vejle) og mod nordvest (Herning), herunder ønskes et groft økonomisk overslag, hvad det vil koste, hvad passagergrundlaget er, og om der er basis for timedrift eller hyppigere drift.”

Svar:

Jeg kan tilslutte mig min forgængers svar på spørgsmål 492 fra Trafikudvalget i folketingsåret 2005-2006, om at omkostningerne ved anlæg af en eventuel jernbane til Billund afhænger af mange tekniske og miljømæssige forhold, udformningen af nye stationer, tilslutningsanlæg til den eksisterende bane mm.

Ud fra erfaringstal for anlæg af nye baner i åbent land må det forventes, at anlæg af en bane til Billund med en længde på 12-15 km vil være forbundet med en omkostning i størrelsesordenen 1-1,5 mia. kr.

Et anlæg af den størrelsesorden vurderes ikke at kunne forrentes samfundsøkonomisk, idet rejser til aktiviteter i Billund-området (herunder lufthavn og Legoland) samt pendlings- og andre rejser til og fra området ikke er af en tilstrækkelig størrelse hertil. Grundlaget forventes heller ikke at blive tilstrækkelig stort i en overskuelig fremtid.

Der er for mig ingen tvivl om at lufthavnen og øvrige aktiviteter i Billund har stor betydning for rejsemønstrene i området, men oplandet til f. eks. Billund lufthavn strækker sig - til forskel fra andre større lufthavne i landet - ret jævnt i alle retninger. Det gør det vanskeligt at betjene lufthavnen effektivt med jernbane, som er mest velegnet til at betjene en stor koncentreret trafikstrøm.

 

Jeg vurderer derfor heller ikke, at der er grundlag for den i spørgsmålet forudsatte timedrift - hverken mod øst eller nordvest.

 

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen