|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            18. december 2007 J nr.            004-U18-258  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 28. november 2007 stillet mig følgende spørgsmål 19 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Kan ministeren redegøre for, hvorvidt den praksis Post Danmark bruger med at adressere reklamer til hustanden er i overensstemmelse med "reklamer nej tak" mærkningen?"
På baggrund af en udtalelse fra Færdselsstyrelsen kan jeg oplyse følgende:
I 1990 valgte Post Danmark at indføre den frivillige ordning â€Ingen reklamer – takâ€. Ved brug af ordningen kan en modtager tilkendegive, at vedkommende ikke ønsker at modtage adresseløse forsendelser. Ordningen indebærer dog, at det er afsenderen af forsendelsen, der afgør, om skiltet med nej tak til reklamer skal respekteres under omdelingen.
Til de husstande, som har tilmeldt sig â€Ingen reklamer – tak†ordningen anvender Post Danmark det adresserede omslag â€Med rundt†uden redaktionel tekst og reklamer. Post Danmark respekterer sÃ¥ledes â€Ingen reklamer – tak†skiltet. Men det er som nævnt afsenderen, der bestemmer, om en adresseløs forsendelse skal afleveres hos modtageren.
Med venlig hilsen
Carina Christensen