Besvarelse af spørgsmål 183 alm. del stillet af Trafikudvalget den 25. januar 2008.
Â
Spørgsmål 183:
Ministeren bedes kommentere vedlagte omtaler i
Vejle Amts Folkeblad den 18. og 19. januar 2008 "Terrorfrygt truer
dampfestival" og "Dampfestival lander på trafikministerens
bord" vedrørende usikkerheden omkring dampfestivalens gennemførelse.
Svar:
Søfartsstyrelsen
oplyser, at den ikke har forholdt sig til risikoen for et terroranslag mod arrangementet,
sådan som det fremgår af artiklerne i Vejle
Amts Folkeblad.
Politiets
Efterretningstjeneste vurderer løbende trusselsbilledet i Danmark med henblik
på at imødegå eventuelle konkrete trusler. Politiets
Efterretningstjeneste, der ikke har været inddraget i forbindelse med
afviklingen af Dampfestivalen i Vejle, har over for Søfartsstyrelsen oplyst,
at man ikke er bekendt med konkrete terrortrusler mod arrangementer af denne
karakter. Det tyder på, at der i avisartiklerne er sket en sammenblanding af
spørgsmålet om maritim sikring (sikring mod terror) og maritim
sikkerhed (sikkerhed til søs).
I forhold til
spørgsmålet om maritim sikkerhed, finder Søfartsstyrelsen, at passagerernes
sikkerhed i de udenlandske dampskibe i tilfælde af kæntring, kollision, brand
om bord eller anden form for søulykke – i lighed med, hvad der gælder for
danske skibe - må have den højeste prioritet. Dette er også i tråd med den
internationale udvikling om skærpede krav til passagerskibe mere generelt.
Problemet med de
historiske skibe er, at de grundet deres høje alder og konstruktionsprincipper
rent sikkerhedsmæssigt er ringere, end hvad der kræves af et passagerskib i
dag. På passagerskibe har man over en årrække forbedret sikkerheden, så
skibene eksempelvis er i stand til at holde sig flydende i længere tid ved
kollision eller grundstødning. Det har stor betydning for muligheden for at
kunne evakuere passagererne og dermed sikre, at flest muligt overlever. Et
andet eksempel er den indsats, der er gjort for at brandsikre passagerskibene.
Disse
sikkerhedsforbedringer er ofte udsprunget af erfaringer fra konkrete ulykker.
Historiske skibe
vil ikke kunne ombygges til nye sikkerhedsstandarder.
For danske
historiske skibe stilles derfor en række nationale krav for - så vidt muligt –
gennem skærpede operative tiltag at kompensere for den lavere konstruktionsmæssige
sikkerhed. Sådanne skibe skal have et sikkerhedsledelsessystem – det såkaldte
ISM-system – og må eksempelvis kun sejle med et begrænset antal passagerer i
kystnære danske farvande. Desuden skal de have særligt sikkerhedsudstyr om
bord.
Danske historiske
skibe kan kun efter en konkret vurdering få lov til at deltage i festivaler i
udlandet, og Søfartsstyrelsen tillader ikke, at de optager passagerer i
udenlandske havne.
Manglen på internationale
særregler for historiske skibe, og det forhold, at skibene ikke direkte
falder ind under de internationale regler, der gælder for nyere
passagerskibe, medfører, at Søfartsstyrelsen ikke kender grundlaget for den tyske
godkendelse af de historiske skibe. Styrelsen kan derfor ikke som sådan
vurdere, om sikkerheden set i relation til danske forhold er i orden.
De kopier af certifikater fra de tyske dampskibe, som
Søfartsstyrelsen har modtaget, er nationale certifikater, som alene
dokumenterer, at dampskibene må anvendes til sejlads i tyske farvande.
En række europæiske lande, herunder England, Tyskland, Sverige, Norge
og Danmark, har indgået et såkaldt Memorandum of Understanding (MoU) for
historiske skibe. Sigtet hermed har været at skabe et fælles grundlag for, at
sådanne skibe kunne anløbe udenlandske havne i forbindelse med internationale
regattaer og havnefester. Aftalen indeholder en række forudsætninger, som
flaglandet skal sikre, er i orden. For eksempel skal der ved sejlads i andre
aftalelande være det førnævnte sikkerhedsledelsessystem med afsæt i den internationale
kode om sikker skibsdrift (ISM-koden). Som dokumentation herfor skal skibet
udstyres med et særligt MoU-certifikat.
Søfartsstyrelsen har netop fået oplyst fra de tyske
søfartsmyndigheder, at de pågældende skibe - uanset at de er godkendt til
sejlads i tyske farvande - ikke opfylder en af de grundlæggende forudsætninger
i MoU-aftalen, idet de ikke har indført det krævede sikkerhedsledelsessystem
efter principperne i ISM-koden. Hermed opfylder de heller ikke de operationelle
minimumsstandarder, som har været krævet for tilsvarende danske, historiske
skibe i mange år.
MoU-aftalen giver ikke adgang til, at et udenlandsk historisk skib
kan optage nye passagerer i dansk havn, og det har hidtil været en klar dansk
forudsætning, at dette ikke kunne ske.
Søfartsstyrelsen vil nu kontakte de tyske myndigheder og Vejle Kommune
med henblik på at se på, om skibene inden festivalen kan komme til at opfylde
de krav, der følger af den regionale aftale. Herudover vil Søfartsstyrelsen ved
en gennemgang af de samlede sikkerhedsforhold omkring skibene afgøre, i
hvilket omfang de kan optage passagerer i dansk havn.
|