|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            28. marts 2008 J. nr.          004-u18-343  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 22. januar 2008 stillet mig følgende spørgsmål 180 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 21. januar 2008 fra DI Bornholm og HTS Bornholm vedr. de kommende års trafikbetjening af Bornholm, jf. TRU alm. del – bilag 110."
Jeg kan konstatere, at Trafikstyrelsens forslag til udmøntning af den politiske aftale for genudbuddet af færgebetjeningen af Bornholm er i overensstemmelse med langt de fleste af de betragtninger, som det bornholmske erhvervsliv nævner i brevet af 21. januar 2008.
På ruten Rønne-Køge vil der blive stillet krav om, at der skal kunne transporteres mindst 1.500 LM (Lanemeter) gods samt et krav om, at afgangen fra Rønne tidligst kan afgå kl. 17.00.
Af hensyn til hvor mange færger, der kan leve op til de krav, der fastsættes for betjeningen af Rønne-Køge, fastholdes det nuværende ankomsttidspunkt i Rønne – dvs. at godsfærgen skal ankomme senest kl. 6.00. Det skal dog tilføjes, at Trafikstyrelsen ved vurderingen af bydernes tilbud vil tillægge det værdi, hvis ankomst i Rønne allerede kan ske kl. 5.30.
På Rønne-Ystad vil der blive stillet krav om, at der skal kunne transporteres mindst 300 LM gods. Hvis godsafgangen til Køge bliver tidligere end kl. 19.30, stilles yderligere krav om, at der i alt skal kunne transporteres mindst 600 LM gods mellem Rønne-Ystad. Hvis der bliver en tidlig godsafgang til Køge (før kl. 19.30), stilles der krav om, at godsafgangen til Ystad tidligst må afgå kl. 20.00.
Der vil ikke blive stillet krav om, at godsbetjeningen i modsætning til i dag skal ske på to afgange. Jeg mener ikke, at den ekstra omkostning, som et sådant krav vil medføre, står mål med de fordele, to afgange har for erhvervslivet.
Med hensyn til det bornholmske erhvervslivs øvrige betragtninger om godsbetjeningen af Bornholm kan jeg oplyse, at der i forhold til farligt gods fortsat sikres en transport heraf. Der stilles også krav om, at farligt gods skal kunne transporteres tilbage samme driftsdøgn. Endvidere fastholdes kravet til reservekapacitet, dvs. at døgnefterspørgslen skal kunne løftes.
Der stilles i udbudsmaterialet krav om, at operatøren skal sikre, at der efter gældende regler kan transporteres malkekvæg til slagtning.
Jeg er bekendt med den udvikling, der er sket inden for færgeområdet, hvor Clipper Group har overtaget 100 pct. af aktierne i Scandlines Sydfynske A/S og 30 pct. af aktierne i Mols-Linien A/S. Jeg mener dog ikke, at denne udbudssituation ændrer på kravene til godstransport.
Carina Christensen