|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            18. februar 2008 J. nr.          004-u18-328  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 21. januar stillet mig følgende spørgsmål 177 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes kommentere materiale fra SIC, jf. TRU alm. del - bilag 106."
Trafikudvalget har bedt mig kommentere på det materiale, som Skagen Innovationscenter (SIC) fremlagde ved sit foretræde for udvalget den 17. januar 2008. Indledningsvis vil jeg kort redegøre for baggrunden for forsøget med SIC-systemet.
Kystbeskyttelsesarbejdet på den jyske vestkyst er forbundet med beskyttelse af store værdier i de berørte områder. Med henblik på at give lokalbefolkningen den størst mulige tryghed mod bl.a. oversvømmelser, anvendes der kun videnskabeligt dokumenterede metoder i kystbeskyttelsesarbejdet.
SIC-systemet kan være et interessant alternativ til de eksisterende kystbeskyttelsesmetoder, men der foreligger endnu ikke en videnskabelig dokumentation af systemets effekt. På den baggrund indgik SIC og Transportministeriet i 2004 en aftale om et treårigt forsøg med SIC-systemet, der har til formål at tilvejebringe en uvildig og videnskabelig dokumentation af SIC-systemets effekt. Der er afsat 7,7 mio. kr. til gennemførelse af projektet.
To uvildige og internationalt anerkendte professorer, der blev udpeget af henÂholdsvis SIC og Transportministeriet, er ansvarlige for evalueringen. Professorerne skal udarbejde en halvÃ¥rsrapport, en 1. Ã¥rsrapport, en 2. Ã¥rsrapport samt en slutevaluering.
Med henblik pÃ¥ at assistere professorerne med den praktiske hÃ¥ndtering af forsøget er der ifølge aftaleteksten for forsøget nedsat en projektÂgrupÂpe bestÃ¥ende af repræsentanter fra SIC og Kystdirektoratet samt de to professorer. Der blev desuden i september 2007 indsat en uvildig advokat som mødeleder i projektgruppen.
Projektgruppens medlemÂmer er naturligvis velkomne til at bidrage med, hvad de finder væsentligt og relevant. Professorerne bliver forelagt alle oplysninger, men det er professorerne der, som ansvarÂlige for forsøgets evaluÂering, afgør, hvordan denne viden skal inddrages.
Flere steder i det materiale, som SIC har udleveret til Trafikudvalget, fremgÃ¥r der en række teser vedrørende SIC-systemets effekt. Disse teser kan dog ikke siges at være videnskabeligt dokumenterede, idet de ikke har været underlagt en uvildig videnskabelig vurdering. Det gælder bl.a. artiklen bragt i tidsskriftet ’Geologisk Nyt’, hvor artiklerne ikke er underlagt nogen videnskabelig gennemÂgang, før de ofÂfentÂliggøres.
SIC har fremlagt en række interne og foreløbige arbejdsdokumenter og rapÂportudkast for udvalget. Da der er tale om interne og foreløbige dokumenter, vil det efter min opfattelse være forkert at kommentere dem, da de ikke afspejler den bearbejdning og de videre overvejelser, som professorerne efterfølgende har gjort sig. I stedet vedlægges den af professorerne officielt udgivne 2. Ã¥rs rapport fra 1. juli 2007. De foreløbige konklusioner er gengivet i den danske sammenfatning, side 4 – 11.
For sÃ¥ vidt angÃ¥r den rejste kritik af evalueringsrapporterne og udgivelsen heraf mÃ¥ det konstateres, at det ifølge aftalen mellem SIC og Transportministeriet alene er professorerne, som afgør om rapporterne kan udgives. Professorerne har afvist SIC’s anmodning om omskrivning af 1. og 2. Ã¥rsrapporterne. Disse foreligger dermed i endelige officielle udgaver. Professorerne har dog indvilget i at foretage mindre justeringer af den første halvÃ¥rsrapÂport men afventer en klar tilkendegivelse fra SIC af pÃ¥ hvilke punkter, der skal ske justeringer.
I det materiale, som SIC udleverede til Trafikudvalget, fremgår der en kritik af Kystdirektoratets rolle i projektet. Jeg er imidlertid ikke bekendt med, at professorerne, der er ansvarlige for evalueringen af forsøget, skulle have ytret mistillid til – eller utilfredshed med – Kystdirektoratets rolle i projektet.
SIC fremlagde endvidere et dokument omhandlende MÃ¥rup Kirke med pÃ¥stand om, at KystdirektoÂratet skulle arbejde pÃ¥ at styrte kirken i havet ved ikke at give tilladelse til kystbeskytÂtelse. Idet jeg henviser til besvarelsen af Trafikudvalgets spørgsmÃ¥l 313 stillet den 17. juli 2007, mÃ¥ jeg svare, at Kystdirektoratet ikke er ansvarlig for at kystbeskytte kirken men udeÂlukkende for myndighedsbehandling af ansøgningen efter kystbeskyttelseslovens beÂstemÂmelser. SIC har tidligere haft tilladelse til et forsøg med SIC-systemet pÃ¥ lokaliteten. Tilladelsen udløb den 30. juni 2007.
Miljøministeriet, der via Skov- og Naturstyrelsen ejer kirken, har givet udtryk for, at en sikring af kirken ikke er forenelig med hensynet til naturens frie udvikling og de internationale geologiske værdier. Kystdirektoratet har bl.a. på den baggrund afvist at give SIC tilladelse til kystbeskyttelse ved kirken.
Carina Christensen