|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1349 København K |
Dato            13. februar 2008 J. nr.          004-U18-000332 Deres ref.  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 16. januar 2008 stillet mig følgende spørgsmål 167 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
â€Er det korrekt, at skiftetiden for tog fra Tønder i Bramming kan løbe op i tre kvarter? Kan dette forbedres afgørende med den nuværende infrastruktur og i benægtende fald, hvad skal der til - f.eks. i form af krydsningsstationer - for, at nedbringe skiftetiderne? Der ønskes oplysning om størrelsesordenen af omkostningerne herved og de mulige forbedringer af skiftetiderne."
Skiftetiden mellem to tog er afhængig af sammenhængene i køreplanerne og indgÃ¥r dermed i det samlede puslespil for fastlæggelse af hele landets togtrafik. Togoperatørerne arbejder til stadighed med at optimere skiftetiderne - ogsÃ¥ i Bramming. Â
Trafikstyrelsen oplyser, at den længste skiftetid i køreplanen for 2008 i Bramming er på 37 minutter. Det drejer sig om 1 tog mandag-fredag (i alt 5 tog pr. uge). Alle øvrige tog til og fra øst, dvs. ca. 260 tog pr. uge, har en skiftetid på under 25 minutter, og den korteste er på 4 minutter. Den gennemsnitlige skiftetid er ca. 15 minutter. For forbindelse til/ fra København er skiftetiderne 5-11 minutter. For forbindelse til/ fra Fredericia er skiftetiderne 18-24 minutter.
Udover køreplanerne for de enkelte tog afhænger en optimering af skiftetiderne også af infrastrukturen. En optimering af infrastrukturen lokalt vil antageligt betyde, at der kunne opnås en reduktion af skiftetiderne i Bramming. Af virkemidler her kan peges på nye krydsningsstationer på strækningen Bramming-Tønder. Ud fra erfaringstal skønnes etableringen af 2 krydsningsstationer at ville beløbe sig til 75-125 mio. kr.   Forbedringsmulighederne efter en sådan investering vil dog fortsat afhænge af de konkrete køreplaner og kan derfor ikke umiddelbart opgøres.
Med venlig hilsen
Carina Christensen