Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             21. februar 2008

J. nr.          

  

 

Trafikudvalget har i brev af 16. januar 2008 stillet mig følgende spørgsmål 163 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 163:

 

"Hvilke godstogsterminaler og rangeringsområder er lukket samt hvilke firmaer er opsagt/ophørt med levering af gods på jernbane siden år 2001 i Danmark? Der henvises til, at stigende godsmængder transporteres på lastbiler frem for jernbane og skib. Der ønskes derfor en oversigt over, hvor man har ændret transportform, f.eks. Fredericia Bryggeri, Dalum Papirfabrik og terminaler i Odense og Randers."

Svar:

 

Det er lidt vanskeligt at svare entydigt på spørgsmålet, da begrebet ”lukket” kan forstås på flere måder.

Mange steder er faciliteter for banegodstrafikken således blevet lukket – typisk fordi der ikke har været brug for dem. De er dog ikke mere lukkede, end at de – med en vis istandsættelse - ville kunne tages i brug igen, hvis der igen måtte vise sig behov herfor.

Banedanmark og Trafikstyrelsen oplyser at følgende ranger- og læssestationer på statens net er blevet lukket siden 2001: Allerød, Birkerød, Frederikssund, Gedser, Hedensted, Hillerød, Hjulby, Hjørring, Hobro, Holbæk, Holsted, Holte, Horsens, Hundige, Hørning, Kavslunde, Kongsvang, Korsør, København Godsbanegård, Langå, Lundby, Lunderskov, Marslev, Middelfart, Nørresundby, Ribe, Ringkøbing, Roskilde, Rødby F, Rødekro, Silkeborg, Skanderborg, Skørping, Sorø, Struer, Svendborg, Sønderborg, Thisted, Tommerup, Taastrup, Ullerslev, Vamdrup, Vanløse, Vejen, Vemb, Vigerslev, Østerport samt Årup.

Såfremt der skulle opstå behov for at genåbne én eller flere af de ovenfornævnte stationer, vil det i de fleste tilfælde være muligt efter istandsættelse.

Derimod er ranger- og læssestationer på Lersøen (v. Nørrebro) og Rødby F blevet permanent nedlagt.

På trods af de reducerede betjeningsmuligheder er der fortsat åbne terminaler og læssepladser jævnt fordelt over hele landet, jf. oversigtskort fra Banedanmark, som jeg vedlægger til orientering.

 

Det er ikke muligt at besvare spørgsmålet om, hvilke firmaer der har ændret transportform siden 2001. Godstrafik på bane er en ren forretningsmæssig aktivitet, idet markedet for jernbanegods blev liberaliseret pr. 1. januar 1999, og staten har derfor ikke indblik i relationerne mellem de enkelte godsselskaber, transportørerne og de enkelte kunder. Der er derfor heller ikke kendskab til de bevæggrunde, som firmaerne måtte have haft i forbindelse med ophør med brug af banetransport, herunder om det skyldes, at transporten er blevet omlagt til vej, at virksomheden er flyttet eller produktionen ophørt. 

Det typiske billede er dog, at ophør af banegodstransporten efterfølgende har resulteret i lukning af ubenyttede banegodsterminaler og ikke omvendt.

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen