Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             4. februar 2008

J. nr.           004-u18-324

  

 

Trafikudvalget har i brev af 15. januar 2008 stillet mig følgende spørgsmål 161 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 161:

 

"Under transportministerens seminar for Trafikudvalget mandag den 7. januar 2008, blev det under emnet om genopretning af jernbanenettet 2007-14, bl.a. oplyst, at der ville blive foretaget en sporfornyelse af dele af strækningen Fredericia-Århus i foråret 2008. På baggrund heraf, ønskes det oplyst, hvad udgiften vil være ved den planlagte genopretning, samt, hvad udgiften vil være, hvis strækningen Fredericia-Århus i forbindelse hermed opgraderes til en kørehastighed for togene til 200 km/t, henholdsvis 300 km/t."

Svar:

 

I forhold til spørgsmålet om totaludgiften for sporfornyelsesprojektet Fredericia – Århus kan jeg oplyse, at totaludgiften er fortrolig af hensyn til statens forhandlingsposition. Totaludgiften fremgår af fortroligt aktstykke B 2007/2008. Aktstykkets fortrolighed ophæves efter kontraktindgåelse. 

I forhold til spørgsmålet om at hæve hastigheden til 200 km/t på den nuværende strækning Fredericia – Århus i forbindelse med den forestående sporfornyelse af dele af strækningen Fredericia – Århus kan jeg oplyse, at dette kun vil være muligt på en lille del af den nuværende strækning med det eksisterende materiel. Henset til banens meget kurvede forløb vil en større udnyttelse af 200 km/t på den samlede strækning kræve indkøb af nyt materiel, der kan ”krænge i kurverne” og modvirke centrifugalpåvirkningen. Sådant materiel vil generelt ikke have stor anvendelse i andre dele af Danmark.

Det vil ikke være muligt at opgradere den nuværende bane til 300 km/t.

Banedanmark har oplyst, at der i forbindelse med det forestående sporfornyelsesprojekt laves ganske små kurveudretninger, der primært sikrer en mere skånsom kørsel, hvilket vil øge komforten for passagerne.

 

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen