Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             13. februar 2008

J nr.             004-U18-312

  

 

Trafikudvalget har i brev af 14. januar 2008 stillet mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 160:

 

"Finder ministeren, at alle landets hovedveje i dag kan karakteriseres som erhvervslivets transportkorridorer og hvis ikke, hvad agter ministeren da at gøre for, at alle hovedlandeveje kan leve op til denne definition? Der henvises til behandlingen i folketingsåret 2004-05, 2. samling af lovforslag L 84, hvor definitionen af en hovedlandevej blev karakteriseret som erhvervslivets transportkorridor. Det står dog klart, at næsten alle hovedlandeveje har svært ved at leve op til denne definition bl.a. Rute 26, der nærmest er anlagt som en stillevej med bump etc. til ugunst for erhvervslivet."

Svar:

 

Statsvejnettets nuværende udstrækning blev fastlagt af Folketinget i forbindelse med udmøntningen af kommunalreformen for så vidt angår vejområdet.  Statsvejnettet betjener den væsentligste andel af trafikken mellem de større byer, transportknudepunkter og den internationale trafik. Op mod 90 % af den internationale lastbilkørsel i Danmark foregår således på statsvejnettet.

 

Transportministeriet er netop gået i gang med at udarbejde et oplæg til investeringsplan som opfølgning på de anbefalinger, som Infrastrukturkommissionen har givet regeringen med henblik på at imødegå det fremtidige transportbehov på bl.a. vejnettet.  Jeg kan derfor ikke på nuværende tidspunkt sige noget om hvilke investeringer, der skal foretages hvor. Jeg kan dog oplyse, at jeg som et led i dette arbejde planlægger at arrangere besøg i de enkelte landsdele med henblik på at drøfte ønsker og behov i forhold til den kommende investeringsplan.

 

For så vidt angår rute 26, Århus-Hanstholm vil jeg dog gerne påpege, at regeringen har haft betydelig fokus på denne rute bl.a. gennem en lang række sikkerhedstiltag. Ligeledes er der gennemført en række tiltag til gavn for fremkommeligheden på ruten. Eksempler på dette er ombygningen af krydset Århusvej/Vejlevej/Viborg Omfartsvej til en stor 2 sporet rundkørsel samt etableringen af en shunt i rundkørslen ved Skivevej i det nordlige Viborg.

Fremkommeligheden på rute 26 vil desuden blive yderligere forbedret med etableringen af den niveaufri skæring af rute 591 ved Vium, som pt. er under forberedelse.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen