Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             1. februar 2008

J nr.             004-317

  

 

Trafikudvalget har i brev af 9. januar 2008 stillet mig følgende spørgsmål 155 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 155:

"Når ministeren i svaret på TRU alm. Del – spm. 18 svarer, at Post Danmark med omslaget ”med rundt”, omdeler uadresserede forsendelser og at dette ikke er omfattet af Post Danmarks eneret på adresserede breve op til 50 gr., kan man så derfra udlede, at private distributionsselskaber og reklamedistributører ligeledes har lov til at omdele reklamer m.v. til husstande der ellers har et ”reklame nej tak” skilt?"

Svar:

Som det fremgår af mit svar på spørgsmål 18 (TRU alm. del), er såvel Post Danmarks som andre selskabers distribution af uadresserede forsendelser, f.eks. reklamer, et ureguleret område. Der er således ikke i lovgivningen forbud mod, at private distributionsselskaber og reklamedistributører omdeler reklamer m.v. til husstande, der har ”Ingen reklamer – tak” skiltet på brevkassen/brevindkastet.

På baggrund af en udtalelse fra Færdselsstyrelsen kan jeg supplerende oplyse følgende:

Det private distributionsselskab Forbruger-Kontakt, der sammen med Post Danmark har over 90 pct. af markedet for uadresserede reklametryksager, oplyser, at der ikke omdeles reklametryksager til husstande, der har opsat skiltet "Ingen reklamer - tak". Lokale ugeaviser og distriktsblade samt information fra offentlige myndigheder, forsyningsselskaber og lignende omdeler distributionsselskabet dog til alle husstande.

 

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen