|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            1. februar 2008 J nr.            004-317  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 9. januar 2008 stillet mig følgende spørgsmål 155 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"NÃ¥r ministeren i svaret pÃ¥ TRU alm. Del – spm. 18 svarer, at Post Danmark med omslaget â€med rundtâ€, omdeler uadresserede forsendelser og at dette ikke er omfattet af Post Danmarks eneret pÃ¥ adresserede breve op til 50 gr., kan man sÃ¥ derfra udlede, at private distributionsselskaber og reklamedistributører ligeledes har lov til at omdele reklamer m.v. til husstande der ellers har et â€reklame nej tak†skilt?"
Som det fremgÃ¥r af mit svar pÃ¥ spørgsmÃ¥l 18 (TRU alm. del), er sÃ¥vel Post Danmarks som andre selskabers distribution af uadresserede forsendelser, f.eks. reklamer, et ureguleret omrÃ¥de. Der er sÃ¥ledes ikke i lovgivningen forbud mod, at private distributionsselskaber og reklamedistributører omdeler reklamer m.v. til husstande, der har â€Ingen reklamer – tak†skiltet pÃ¥ brevkassen/brevindkastet.
På baggrund af en udtalelse fra Færdselsstyrelsen kan jeg supplerende oplyse følgende:
Det private distributionsselskab Forbruger-Kontakt, der sammen med Post Danmark har over 90 pct. af markedet for uadresserede reklametryksager, oplyser, at der ikke omdeles reklametryksager til husstande, der har opsat skiltet "Ingen reklamer - tak". Lokale ugeaviser og distriktsblade samt information fra offentlige myndigheder, forsyningsselskaber og lignende omdeler distributionsselskabet dog til alle husstande.
Med venlig hilsen
Carina Christensen