|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato    1. februar 2008 J nr.            004-317  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 9. januar 2008 stillet mig følgende spørgsmål 154 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Kan ministeren bekræfte at ordningen â€ingen reklamer tak†i princippet er ikke eksisterende, i det det er afsenderen, der bestemmer, om en adresseløs forsendelse skal afleveres hos modtageren?"
På baggrund af en udtalelse fra Færdselsstyrelsen kan jeg oplyse følgende:
Ved brug af Post Danmarks frivillige ordning â€Ingen reklamer – tak†kan en modtager tilkendegive, at vedkommende ikke ønsker at modtage adresseløse forsendelser. Som nævnt i mit svar pÃ¥ spørgsmÃ¥l 19 (TRU alm. del) respekterer Post Danmark â€Ingen reklamer – tak†skiltet, medmindre afsenderen har bestemt, at en adresseløs forsendelse skal afleveres hos modtageren uanset, at denne har tilmeldt sig â€Ingen reklamer – tak†ordningen.
Post Danmark har i den forbindelse oplyst, at det kun er et marginalt antal afsendere af reklametryksager, der ikke ønsker at respektere et nej tak til reklamer.
Udgivere af lokale ugeaviser og distriktsblade respekterer dog ikke nej tak skiltet. Dette hænger sammen med, at udgiverne ikke opfatter aviserne som reklame, og at eksempelvis kommuner ofte anvender aviserne til at oplyse borgerne om kommunalbestyrelsesmøder, lokalplaner m.m.
Det er derfor min opfattelse, at â€Ingen reklamer – tak†ordningen i det store og hele fungerer efter hensigten.
Med venlig hilsen
Carina Christensen