Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             11. april 2008

J nr.             462-1

  

 

Trafikudvalget har i brev af 9. januar 2008 stillet mig følgende spørgsmål 153 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 153:

 

"I byen Bologna i Italien, har man indført, at det kun er det gule lys, der lyser i lysreguleringsboksen i nattetimerne (fra kl. 23 til 6), og i dette tidsrum kører man efter reglen om, at bilisten ved den største vej har forkørselsret, og bilisten ved den mindre vej skal holde tilbage. De helt store veje og generelle trafik-knudepunkter er undtaget. Kunne man forestille sig noget lignende indført Danmark, og er de færdelsssikkerhedsmæssige aspekter i det blevet undersøgt?"

 

Svar:

 

Vejdirektoratet har oplyst, at anvendelse af blinkende gult lys om natten i signalregulerede kryds er kendt fra mange lande. Begrundelsen for denne løsning er oftest, at trafikanterne finder det uacceptabelt at holde for rødt midt om natten i situationer, hvor der i øvrigt ikke er anden trafik at holde tilbage for.

 

De lange ventetider midt om natten for rødt er relativt sjældne i Danmark. De fleste signalregulerede kryds i Danmark er enten trafikstyrede eller samordnede. Ved trafikstyring bliver trafikanterne registreret, når de nærmer sig krydset, og signalanlægget vil derefter skifte, så ventetiden bliver mindst mulig. Ved samordning kobles signalerne, således at man med en passende hastighed kan køre igennem en strækning uden at blive stoppet. Det giver en rolig og dermed sikrere trafikafvikling.

 

Der har tillige i Danmark været tradition for at arbejde med anlægstekniske og signaltekniske udformninger, så tidsintervallerne mellem de forskellige signalvisninger er relativt korte. Der anvendes således ofte specielle natprogrammer med kort omløbstid.

 

Undersøgelser har vist, at der kommer flere uheld i krydsene, hvis man stiller de signalregulerede kryds til at blinke gult om natten. Når et signalanlæg er ude af drift, eller når det blinker gult, opstår der ofte tvivl om vigepligtsforholdene. I Bologna er det ifølge det oplyste bilisten på den mindre vej, der skal holde tilbage. Andre steder har man anvendt højrevigepligt, når signalet har været sat ud af funktion. Begge løsninger findes i Danmark, hvis et signal ikke er i funktion. Dette bidrager efter Vejdirektoratets vurdering ikke til at øge sikkerheden – tvært imod. Derfor er reglen i Danmark, at signalregulerede kryds altid skal være tændt.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen