|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            1. februar 2008 J. nr.          004-U18-306  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 8. januar 2008 stillet mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes redegøre for, om den undersøgelse, der er omtalt i Ingeniørens Nyhedsbrev den 7. januar 2008 i artiklen "Femern-bro kan braklægge Østersøen" er blevet inddraget i overvejelserne i forbindelse med etableringen af Femern Bælt broen, og om ministeren på baggrund af denne rapport vil foretage en grundig undersøgelse af, hvilke konsekvenser byggeri af Femern Bælt broen vil have for ilt- og saltbalancen i Østersøen."
Problemstillingen vedrørende en fast forbindelses indflydelse på vandkvaliteten i Østersøen er blevet belyst i en række undersøgelser. Resultatet af disse kan læses i miljøkonsultationsrapporten ’Femern Bælt forbindelsen og miljøet’ fra 2006.
I miljøkonsultationsrapporten konkluderes det, at de foreslåede løsningsmodellers (skråstagsbro eller sænketunnel) påvirkninger af vandkvaliteten i Østersøen forventes at blive begrænsede.
I artiklen bragt på Ingeniørens netavis den 7. januar 2008 refereres der til en analyse af opblandingen af saltholdigt vand ved bropillerne ved Storebæltsforbindelsen. Denne problemstilling er endnu ikke endeligt analyseret for Femern Bælt forbindelsens vedkommende men vil blive det i forbindelse med de kommende VVM-undersøgelser.
Det planlægges at gennemføre detaljerede målinger af de eksisterende forhold, udføre fysiske modelforsøg samt at opstille en matematisk, hydrodynamisk model til brug for beregninger af en fast forbindelses mulige indflydelse på vandkvaliteten og deraf resulterende effekter på Østersøens miljøforhold.
VVM-undersøgelserne vil blive gennemført, inden et forslag til anlægslov fremsættes for Folketinget.
De endelige miljøstandarder for en fast forbindelse over Femern Bælt vil først blive fastsat i anlægsloven. Det er dog min overbevisning, at der er muligt at finde gode løsninger på de miljømæssige udfordringer ved at etablere en fast forbindelse over Femern Bælt, sådan som det har været tilfældet ved etableringen af de faste forbindelser over Storebælt og Øresund.
Til orientering vedlægges en artikel bragt i Ingeniørens Nyhedsbrev den 9. januar 2008.
Carina Christensen