Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1349 København K

Dato             28. januar 2008

J. nr.           004-u18-000318

Deres ref.

  

 

Trafikudvalget har i brev af 8. januar 2008 stillet mig følgende spørgsmål 137 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 137:

”Under henvisning til besvarelsen af §20 spørgsmål S 5364 fra Folketingsåret  2006/2007  ønskes det oplyst, hvilke højhastighedsstrækninger ( dels ca. 320 km/t, dels ca. 200 km/t ) man har/planlægger i Norge og Sverige generelt og specielt for strækningerne  Oslo-København, Oslo – Stockholm og Stockholm – København?”

Svar:

Jeg har sendt spørgsmålet videre til Trafikstyrelsen.

Trafikstyrelsen oplyser, at der på den norske del af banelinien mellem Oslo og Stockholm er en delstrækning på 18 km, hvor den højeste hastighed er på 210 km i timen. Der er tale om den del, som er sammenfaldende med banen Oslo – Gardermoen, som i øvrigt er den eneste strækning i Norge, der tillader kørsel med mere end 200 km i timen.

Der er på nuværende tidspunkt ingen konkrete planer for etablering af baner med hastigheder over 200 km i timen i Norge, men der er dog udført en analyse i 2007 om potentialet for højhastighedstog i Norge, herunder på strækningen Oslo - Gøteborg.

Hvad angår Sverige er hastigheder på 200 km i timen almindeligt forekommende på hovedbanenettet. Det gælder således alle svenske delstrækninger i den ”nordiske Triangel” mellem Stockholm, Oslo og København.

Herudover kan der køres med 200 km i timen på banerne nord og syd for Mäleren, der vel kan betragtes som store regionalbaner, hovedbanen mod det nordlige Sverige og en række andre strækninger ved Stockholm mv.

På den 455 km lange ”Västra Stambane” - hovedstrækningen mellem Stockholm og Gøteborg er linieføringen over en kort strækning tilpasset til at køre med 250 km i timen. Imidlertid findes der i dag ikke tog i Sverige der kan udnytte denne hastighed, hvorfor der maksimalt køres med 200 km i timen. Den nye 190 km lange nye Botniabane til Umeå i Nordsverige som er under bygning etableres straks fra starten til 250 km i timen.

I henhold til "Framtidsplan för Järnvägen, del 1 Åtgärder på nationell nivå" planlægges at der kan køres med mere end 200 km/t på strækningerne fra Umeå (evt. Luleå) til Stockholm, Stockholm - Malmö, Malmö - Göteborg - Norske grænse inden 2030.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen