|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            13. februar 2008 J. nr.  004-U18-308  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 8. januar stillet mig følgende spørgsmål 136 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 31. december 2007 fra Ole Iskov, Roskilde vedr. beregninger over udgifterne til en eventuel genåbning af jernbanestrækningen Slagelse-Næstved, jf. TRU alm. del - bilag 65."
I brev til Trafikudvalget af 31. oktober 2007 henviser Ole Iskov til Banedamarks notat af 13. oktober 2006 og fremfører, at Banedanmarks skøn over omkostningerne ved genåbning af jernbanestrækningen Slagelse-Næstved for passagertrafik på 175 mio. kr. er i underkanten.
I notatet 13. oktober 2006 gør Banedanmark selv opmærksom pÃ¥, at overslagene over omkostningerne ved genÃ¥bning af de undersøgte gods- og restbaner (herunder strækningen Slagelse-Næstved) er â€beregnet som laveste enhedspriser†og at â€overslagene skal … betragtes som en indledende indikation af de minimale omkostningerâ€. Endvidere anfører Banedanmark, at der pÃ¥ de undersøgte baner â€vil forekomme lokale forhold, der betyder omkostningsforøgelser, sÃ¥fremt man senere skulle vælge en detaljeret projekteringâ€.
På den baggrund kan jeg kun være enig i, at den skønnede omkostning på 175 mio. kr. til genåbning af strækningen Slagelse-Næstved for passagertrafik er i underkanten.
Carina Christensen