|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            13. februar 2008 J. nr.          004-U18-325  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 7. januar 2008 stillet mig følgende spørgsmål 134 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes gøre rede for, hvordan nedlæggelsen og salg af de lukningstruede banestrækninger, harmonerer med regeringens målsætninger om at reducere transportsektorens samlede udslip af CO2, og at udbygge den kollektive trafik."
Trafikstyrelsen oplyser, at jernbanetrafik normalt kun har en energimæssig fordel (herunder i relation til udledning af CO2) i forhold til vejtrafik, når et større antal passagerer eller en større godsmængde skal transporteres - ikke mindst hvis det er over længere afstande.
Jf. besvarelsen af TRU 131 viste Trafikstyrelsens undersøgelse af behovet for opretholdelse af gods- og restbaner på det danske banenet, at der ikke var et reelt trafikalt behov for jernbanetrafik på de nu nedlagte baner. Der er således ikke udsigt til at genoptagelse af trafikken på gods- og restbanerne ville medføre en passager- eller godstrafik, der indebærer en fordel med hensyn til mindsket CO2-udslip.
Med venlig hilsen
Carina Christensen