|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            13. februar 2008 J. nr.          004-U18-325  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 7. januar 2008 stillet mig følgende spørgsmål 130 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes gøre rede for salget af de banestrækninger, Banedanmark har sat til salg, og oplyse om muligheden for at reaktivere de pågældende strækninger, det eventuelle passagerunderlag, samt give et overslag over, hvad det vil koste, at reaktivere hver enkelt af de pågældende strækninger."
Jeg antager, at der med spørgsmålet sigtes til, at Banedanmark i 2007 har fået tilladelse til at sætte følgende gods- og restbaner til salg:
Baggrunden herfor er, at den daværende transport- og energiminister i samråd med partierne bag aftale om trafik for 2007 (Venstre, Det Konservative Folkeparti, Det Radikale Venstre og Dansk Folkeparti) ultimo 2006 har godkendt, at de nævnte banestrækninger formelt nedlægges. For samtlige de pågældende baner gjaldt det, at de gennem kortere eller længere tid havde ligget ubenyttet hen, og at der var givet lovmæssig bemyndigelse til nedlæggelse af banerne (se tabel 1 nedenfor).
Tabel 1: Seneste trafik på gods- og restbanerne
|
Strækninger |
Sidste  passager-tog |
Sidste godstog |
Længde (km) |
1 |
Næstved-Dalmose-Slagelse |
1971 |
1986 |
40,0 |
2 |
Skælskør-Dalmose |
1950 |
1975 |
11,0 |
3 |
Ringe-Korinth |
1962 |
1988 |
16,8 |
4 |
Bramming-Grindsted |
1971 |
- |
40,0 |
5 |
Vojens-Haderslev |
1974 |
2001/2 |
11,9 |
6 |
Rødekro-Aabenraa |
1971 |
2003 |
6,8 |
7 |
Tønder-Tinglev |
1971 |
2001/2 |
26,7 |
Når en strækning nedlægges formelt, ophører den med at være en del af statens jernbanenet, hvorfor Banedanmark kan frasælge jorden til andre formål, og skinnerne kan fjernes.
Trafikudvalget er med brev af 13. marts 2007, som der også henvises til i besvarelsen af TRU 65 af 7. januar 2008, blevet orienteret om den trufne beslutning om formel nedlæggelse af de nævnte banestrækninger.
Det fremgår af brevet af 13. marts 2007 og af min besvarelse af TRU 65 af 7. januar 2008, at beslutningen om formel nedlæggelse af gods- og restbanerne blev truffet på baggrund af en indstilling fra Trafikstyrelsen. Trafikstyrelsen baserede sin indstilling på en undersøgelse af behovet for opretholdelse af gods- og restbaner på det danske banenet. Undersøgelsen blev gennemført fra marts 2006 til oktober 2006 med ekstern konsulentbistand.
I forbindelse med denne undersøgelse blev hver enkelt banestrækning undersøgt, og lokale virksomheder med et større transportbehov, kommuner og lokale interesseorganisationer blev hørt vedr. deres trafikale behov. I vurderingen af behovet for opretholdelse af den enkelte bane lagde Trafikstyrelsen vægt på, at der skulle være et reelt trafikalt behov for genoptagelse af jernbanedriften med gods og/eller passagerer, samt at den forventede trafik i givet fald skulle stå i et rimeligt forhold til de investeringer, som måtte være nødvendige for at genåbne trafikken på den give strækning.
Det kan oplyses, at Banedanmark til brug for Trafikstyrelsens undersøgelse udarbejdede nedenstående skøn over de minimale omkostninger ved genoptagelse af trafik med hhv. gods og passagerer på de pågældende baner (se tabel 2 nedenfor):
Tabel 2: Min. priser ved genopretning til hhv. gods- og passagertrafik
Strækning |
Minimumspris for genopretning til: |
|
Godstrafik |
Passagertrafik |
|
Slagelse-Dalmose-Næstved (40 km) |
115 mio. kr. |
175 mio. kr. |
Dalmose-Skælskør (11 km) |
55-100 mio. kr. |
55-100 mio. kr. |
Ringe-Korinth (17 km) |
23 mio. kr. |
65 mio. kr. |
Vojens-Haderslev (12 km) |
18 mio. kr. |
55 mio. kr. |
Rødekro-Aabenraa (7 km) |
12 mio. kr. |
26-30 mio. kr. |
Da der er truffet endelig beslutning om formel nedlæggelse af ovenstående gods- og restbaner:
· Kan skinnerne fjernes.
De nedlagte baner kan således ikke umiddelbart reaktiveres.
Carina Christensen