Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             24. januar 2008

J nr.             004-u18-305

  

 

Trafikudvalget har i brev af 2. januar 2008 stillet mig følgende spørgsmål 128 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 128:

 

"Ministeren bedes gøre rede for, hvem der dækker de ekstra omkostninger, der måtte opstå for den enkelte passager (f.eks. udgifter til hotelophold eller returrejse til København, hvis man kommer fra København) som følge af, at Bornholmstrafikken på grund af høje bølger, vejrforhold eller andre forhold ikke kan betjene passagerer mellem Ystad og Rønne, hvorved passagererne strander enten i Ystad eller Rønne".

Svar:

 

Trafikstyrelsen har oplyst, at operatørens befordringsbestemmelser skal godkendes af Trafikstyrelsen inden driftsstart, og Trafikstyrelsen skal desuden godkende eventuelle ændringer i befordringsbestemmelserne i kontraktperioden.

Befordringsbestemmelserne indeholder bl.a. rederiets bestemmelser om transportvilkår, refundering af billetter, herunder erstatningsansvar.

Trafikstyrelsen har godkendt Bornholmstrafikkens befordringsbestemmelser.

Det fremgår af befordringsbestemmelserne, at ubenyttede billetter kan refunderes, dog mod et gebyr på 20 %, så længe der ikke er tale om en såkaldt ”rød billet”, dvs. en billigbillet, hvor der gælder særlige regler. Hvis man køber en færgebillet og ikke bruger den, kan billetten refunderes, minus gebyret, uanset årsagen til, at man ikke har benyttet billetten.

Det fremgår desuden af Bornholmstrafikkens befordringsbestemmelser, at hvis en passager vælger at afbryde en rejse på grund af en større forsinkelse, eller fordi en tilslutningsforbindelse ikke opnås, kan passageren få tilbagebetalt billetten for den del af rejsen, som ikke gennemføres på grund af forsinkelsen. Tilbagebetalingen sker uden gebyr og på alle typer billetter.

Dette betyder, at hvis man f.eks. er rejst fra København til Ystad på en kombinationsbillet (billet til tog og færge), så kan man få færge-delen af billetten refunderet, hvis færgens afgang er så forsinket, at den rejsende vælger at rejse retur til København. Vælger den rejsende dette, er det DSB’s befordringsbestemmelser der er afgørende for, hvorvidt man kan få tog-delen af billetten refunderet.

For så vidt angår aflysninger kan der være mange årsager til, at Bornholmstrafikken må aflyse afgange. F.eks. kan vejrsituationen medføre, at det ikke er sikkerhedsmæssigt forsvarligt at sejle. Bornholmstrafikken påtager sig derfor som udgangspunkt intet ansvar ved aflysninger, hvilket er i overensstemmelser med de regler som andre sammenlignelige rederier skriver i deres befordringsbestemmelser.

Ved aflysninger er der tale om, at man ikke kan komme med færgen på det planlagte tidspunkt.  En aflysning kan sidestilles med en forsinkelse og/eller en forlængelse af rejsetiden, idet passagererne betjenes med den næste ledige afgang. De fleste aflysninger kan derfor i denne sammenhæng henregnes under forsinkelser, hvorfor reglerne for refundering af billetter ved forsinkelser mv. kan gøres gældende.

Bornholmstrafikken har endvidere oplyst, at rederiet tilbyder SMS-service til kunder, der har booket billet således, at kunderne kan holdes løbende orienteret om ændringer i trafiksituationen vedr. den tur, de har booket plads på. F.eks. kan rejsende fra Ystad til Rønne orienteres om forsinkelser og aflysninger på den tur de har booket plads på, oftest med et så tidligt varsel, at de kan disponere herefter.

Endelig har Bornholmstrafikken oplyst, at hvis der alligevel skulle være rejsende, der ”strander” i Ystad eller Rønne, så løser Bornholmstrafikken normalt situationen pr. konduite, f.eks. ved at tilbyde gratis hotelovernatning i Ystad.

 

 

Med venlig hilsen

 

Carina Christensen