|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            23. januar 2008 J nr.            409-5  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 2. januar 2008 stillet mig følgende spørgsmål 127 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Med henvisning til, at det af ministerens supplerende svar af 19. juni 2007 pÃ¥ (2006-07) TRU alm. del – spm. 256 bl.a. fremgÃ¥r af â€den korrekte tabel 2â€, at der ventes 9.300 køretøjer pr. døgn pÃ¥ en ny forbindelse over Roskilde Fjord (Rute 53), men at der samtidig i Vejdirektoratets opgørelse â€Trafikken pÃ¥ det rutenummererede vejnet i 2005†fra januar 2007 fremgÃ¥r, at Ã¥rsdøgntrafikken pÃ¥ Kronprins Frederiks Bro er 19.400, bedes ministeren forklare forskellen mellem de to angivelser.â€
De to opgørelser af trafikken vedrører to forskellige situationer.
Det daværende Frederiksborg Amt lavede i 2004 trafikberegninger, hvor det blev forudsat at der i 2010 ville være etableret en ny sydligere fjordforbindelse. Der blev herved beregnet en årsdøgntrafik i 2010 på 9.300 køretøjer på den nye fjordforbindelse – hvilket svarer til det i tabel 2 anførte i svaret på TRU alm. del – spm. 256. Frederiksborg Amt beregnede samtidig, at der i 2010 – med en ny sydligere fjordforbindelse - ville være en årsdøgntrafik på 14.400 køretøjer på den eksisterende Kronprins Frederiks Bro.
PÃ¥ basis af Vejdirektoratets tællinger i 2005 af trafikken pÃ¥ den eksisterende Kronprins Frederiks Bro ved Frederikssund, der er en del af Rute 53, er der beregnet en Ã¥rsdøgntrafik i 2005 pÃ¥ 19.400 køretøjer – hvilket svarer til det anførte i oversigten over â€Trafikken pÃ¥ det rutenummererede vejnet i 2005â€.
Med venlig hilsen
Carina Christensen