|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            21. januar 2008 J. nr.          004-U18-303 Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 2. januar 2008 stillet mig følgende spørgsmål 124 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
â€Hvilke sprogkrav gælder for ansatte pÃ¥ indenrigsflyvninger i Danmark? Er det lovligt og finder ministeren det acceptabelt, at SAS i indchartrede fly fra spanske luftfartsselskaber beflyver indenrigsruter med personale, der ikke taler dansk og som kun taler et sparsomt og gebrokkent engelsk? Spørgeren har selv oplevet pÃ¥ en flyvning fra København til Aalborg, at ruten blev befløjet af et indchartret fly fra et spansk luftfartsselskab, hvor kabinepersonalet ikke talte dansk og heller ikke et forstÃ¥eligt engelsk. Spørgeren finder det risikabelt, at danske indenrigsruter beflyves af personale, der ikke mestrer dansk eller engelsk og ønsker derfor oplyst, om det er lovligt og acceptabelt, at sÃ¥danne flyvninger finder sted.â€
Jeg har indhentet en udtalelse fra Statens Luftfartsvæsen, der oplyser, at der  efter de gældende regler, der bygger på fælleseuropæiske standarder, ikke er  særlige sprogkrav for besætningsmedlemmer under indenrigsflyvning ud over et almindeligt krav om, at besætningen skal kunne kommunikere indbyrdes på et fælles sprog. Endvidere er der krav om, at passagererne skal modtage sikkerhedsinstruktioner, dels en verbal instruktion, der helt eller delvist kan præsenteres ved brug af audio-visuelt udstyr, dels i form af et kort med billeder.
Jeg kan i øvrigt oplyse, at ethvert EU-luftfartsselskab har ret til selv at udføre indenrigsflyvning i Danmark uden at være indchartret af et dansk luftfartsselskab.
Med venlig hilsen
Carina Christensen