|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            29. april 2008 Dok.id       666940 J. nr.          004-u18-430  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 21. december 2007 stillet mig følgende spørgsmål 123 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Da der i debatten om Femern Bælt lyder mange forskellige bud på, hvor stor en andel af Femern Bælt broen, EU vil betale, bedes ministeren oplyse, hvad den reelle udgift til broen er beregnet til, og hvor stor en andel af denne, EU har forpligtiget sig til at betale."
Udgifterne til kyst til kyst-forbindelsen over Femern Bælt er skønnet til 32 mia. kr. i 2007-priser. Skønnet er behæftet med usikkerhed, idet der endnu ikke er gennemført VVM-analyser af projektet.
Umiddelbart efter underskrivelsen af den politiske aftale af 29. juni 2007 om etablering af en fast forbindelse over Femern Bælt ansøgte Danmark og Tyskland i fællesskab om EU-støtte fra programmet for transeuropæiske transportnetværk, TEN-T, til projektet.
Kommissionen har til kyst til kyst-forbindelsen over Femern Bælt bevilliget en støtte i perioden 2007–2013 på ca. 2,5 mia. kr. svarende til godt 25 pct. af de forventede omkostninger i perioden på ca. 10 mia. kr. Dertil kommer en økonomisk støtte på ca. 169 mio. kr. til forundersøgelser til de danske jernbanelandanlæg i tilslutning til kyst til kyst-forbindelsen.
For perioden efter 2013 vil der igen blive ansøgt om EU-støtte til projektet.
Carina Christensen