|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            26. februar 2008 J. nr.          004-U18-299  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 20. december 2007 stillet mig følgende spørgsmål 120 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Vil ministeren oplyse, hvorfor pendlere bosat nord for København skal have en markant bedre service i kollektiv trafik - og dermed bedre muligheder for at være fleksible i jobbet, hente børn i institutioner og få tid til familien – end pendlere mellem København og Sjællands næststørste by, Roskilde samt vækstområdet Trekroner?"
Som det fremgår af svarene på TRU 118 og TRU 119, er antallet af kørte tog til og fra Roskilde i 2007 rent faktisk større end antallet af kørte tog til og fra Helsingør. Af svarene på TRU 118 og TRU 119 fremgår det desuden, at der ikke er væsentlig forskel på andelen af forsinkede tog på de to omtalte strækninger, mens andelen af aflyste afgange er lidt højere på strækningen mellem København H og Helsingør. Fra Roskilde til og fra København H var 13,4 procent af afgangene forsinkede. Fra Helsingør til og fra København H var 13,2 procent af afgangene forsinkede.
Det er imidlertid målsætningen, at der skal leveres togtrafik med færrest mulige forsinkelser på alle strækninger. DSB skal ifølge kontrakten med Transportministeriet kvartalvist redegøre for regularitet i den gennemførte trafik. Det samlede mål for regulariteten i den nuværende kontrakt er, at 90 procent af afgangene skal være rettidige.
På baggrund af ovenstående mener jeg ikke, at der er belæg for at konkludere, at pendlere nord for København har bedre service end pendlere mellem København og Roskildeområdet.
Carina Christensen