|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            26. februar 2008 J. nr.          004-U18-299  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 20. december 2007 stillet mig følgende spørgsmål 116 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Vil ministeren oplyse, hvorledes antallet af afgange med DSB til og fra Trekroner Station har udviklet sig de sidste ti år, hvor området fra at have meget få beboere er vokset til et byområde med ca. 3.000 mennesker, samtidig med at universitet også er blevet udvidet?"
I tabel 1 er antallet af afgange til og fra Trekroner i 1998 stillet op overfor det tilsvarende antal i 2008. I den mellemliggende periode har der kun har været marginale udsving.
Tabel 1: Antal afgange til og fra Trekroner i 1998 og i 2008 |
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
Fra Trekroner |
|
|
|
|
|
Ugedag |
1998 |
2008 |
Forskel |
||
Mod København |
Mod Kastrup |
I alt |
Mod København |
|
|
Ma-Fr |
33 |
18 |
51 |
48 |
-3 |
Lø |
18 |
18 |
36 |
38 |
+2 |
Sø |
18 |
17 |
35 |
35 |
0 |
|
|
|
|
|
|
Til Trekroner |
|
|
|
|
|
Ugedag |
1998 |
2008 |
Forskel |
||
Fra København |
Fra Kastrup |
I alt |
Fra København |
|
|
Ma-Fr |
30 |
18 |
48 |
48 |
0 |
Lø |
20 |
18 |
38 |
38 |
0 |
Sø |
17 |
18 |
35 |
35 |
0 |
Antallet af togafgange til og fra Trekroner er, som det fremgår af tabellen, stort set uændret.
I 2008 kører der, i henhold til trafikaftalen ml. regeringen, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre fra 15. november 2003, ikke længere direkte tog fra Roskilde til Kastrup uden om København H, som der gjorde i 1998. Det betyder, at flere tog kører direkte til strækningen København H - Østerport, hvor de fleste passagerer har endemål.
Carina Christensen