Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             29. januar 2008

J. nr.           004-u18-327

  

 

Trafikudvalget har i brev af 18. december 2007 stillet mig følgende spørgsmål 112 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 112:

 

"Ministeren bedes lave en opgørelse over kompensationen for moms på brændstof til trafikselskaberne efter kommuner og regioner sidestillet med antallet af køreplanstimer."

Svar:

 

Jeg har forelagt spørgsmålet for skatteministeren, der har oplyst følgende:

 

”Afgiftsfritagelsen på motorbrændstoffer, der anvendes i den lokale offentlige passagerbefordring (buskørsel), ophører i 2008. Dette er en konsekvens af en afgørelse fra Kommissionen. For at neutralisere eventuelle prisstigninger i den kollektive trafik har regeringen besluttet, at der skal ske kompensation af kommuner og regioner under ét for udgifterne på afgift på motorbrændstoffer.

Der lægges op til at anvende en løsning med kompensation af kommuner og regioner over bloktilskuddet. Spørgsmålet om kompensationens størrelse indgår som led i de almindelige DUT-drøftelser, der er indledt med KL og Danske Regioner.

 

For regionerne vurderes kompensationsmodellen på de foreliggende oplysninger at kunne indebære økonomiske virkninger for enkelte regioner på op til i størrelsesordenen 4-5 pct. af det modtagne statslige tilskud til udviklingsområdet. Med henblik på at give regionerne mulighed for at tilpasse økonomien på udviklingsområdet, indføres derfor en overgangsordning for årene 2008-2009, som indebærer, at regionerne i 2008 kompenseres svarende til den beregnede merudgift og i 2009 opnår 50 pct. af det beregnede tab eller den beregnede gevinst.

 

I nedenstående tabel 1.A. er vist en beregning af de enkelte regioners merudgifter vedr. dieselafgift. I beregningen er taget udgangspunkt i den foreliggende vurdering af de samlede merudgifter for regionerne på 100 mio. kr. samt de foreliggende oplysninger til brug for fordeling af merudgiften på de enkelte regioner.

 

Den samlede vurderede regionale merudgift på 100 mio. kr. er på denne baggrund fordelt på de enkelte regioner efter trafikselskabernes planlagte køreplantimer i 2007, som oplyst af Danske Regioner. Med udgangspunkt heri samt i den udmeldte fordeling af bloktilskud til udviklingsområdet for 2008 er foretaget en foreløbig beregning af bloktilskudsreguleringer og gevinst/tab ved overgangsordningen for 2008-2010.

 

Tabel 1.A. Energibeskatning, regioner

Mio. kr.

Skøn for merudgift vedr. dieselafgift

Samlet bloktilskudsregulering og gevinst/ tab

2008

2009

2010

Region Hovedstaden

15,1

Samlet regulering

15,1

23,7

32,3

Beregnet gevinst/ tab

0,0

8,6

17,3

Region Sjælland

10,2

Samlet regulering

10,2

15,3

20,4

Beregnet gevinst/ tab

0,0

5,1

10,2

Region Syddanmark

27,8

Samlet regulering

27,8

22,3

16,8

Beregnet gevinst/ tab

0,0

-5,5

-11,0

Region Midtjylland

34,6

Samlet regulering

34,6

27,1

19,6

Beregnet gevinst/ tab

0,0

-7,5

-15,0

Region Nordjylland

12,4

Samlet regulering

12,4

11,6

10,9

Beregnet gevinst/ tab

0,0

-0,7

-1,5

 

 

I nedenstående tabel 1.B. er vist en beregning af kommunernes merudgifter vedrørende afgifter på motorbrændstoffer summeret til regionalt niveau. I tabellen er der også her i beregningen taget udgangspunkt i den foreliggende vurdering af de samlede merudgifter for kommuner på 350 mio. kr. samt de foreliggende oplysninger til brug for fordeling på de enkelte kommuner summeret til regionalt niveau.

Den samlede vurderede kommunale merudgift på 350 mio. kr. er på denne baggrund fordelt på kommunerne summeret til regionalt niveau efter trafikselskabernes planlagte køreplantimer i 2007, som oplyst af Danske Regioner. Med udgangspunkt heri samt i den udmeldte fordeling af bloktilskud til udviklingsområdet for 2008 er foretaget en foreløbig beregning af bloktilskudsreguleringer og gevinst/tab for kommunerne summeret til regionalt niveau for 2008-2010.

 

Tabel 1.B. Energibeskatning, kommuner (summeret til regionalt niveau)

Mio. kr.

Udgiftsskøn

DUT-beløb

Forskel

Region Hovedstaden

156,3

95,5

-60,8

Region Sjælland

41,2

53,7

12,4

Region Syddanmark

48,3

83,5

35,2

Region Midtjylland

67,8

75,6

7,9

Region Nordjylland

36,4

41,6

5,3

I alt

350,0

350,0

0,0

 

I nedenstående tabel 1.C. er tabel 1 A (regioner, inkl. Overgangsordningen for 2008-2010) og tabel 1 B (kommuner, summeret til regionalt niveau) skrevet sammen med henblik på at give et billede af de samlede konsekvenser inden for de geografiske områder, som afgrænses af regionerne - idet det dog bemærkes, at kommunernes og regionernes økonomi skal betragtes adskilt.

 

Tabel 1.C. Samlet gevinst/tab for kommuner og regioner ved kompensationen fordelt på regioner

Mio. kr.

Gevinst/ tab

2008

2009

2010

Region Hovedstaden

Beregnet gevinst/ tab

-60,8  

-52,2

-43,5

Region Sjælland

Beregnet gevinst/ tab

12,4

17,5

22,6

Region Sydjylland

Beregnet gevinst/ tab

35,2

29,7

24,2

Region Midtjylland

Beregnet gevinst/ tab

7,9

0,4

-7,1

Region Nordjylland

Beregnet gevinst/ tab

5,3

4,6

3,8

 

Som angivet ovenfor indgår spørgsmålet om kompensationens størrelse som led i de almindelige DUT-drøftelser, der er indledt med KL og Danske Regioner. Disse drøftelser er endnu ikke færdige, hvorfor der må tages forbehold for ovenstående tal. Der er således tale om foreløbige beregninger.

 


For så vidt angår spørgsmålet om moms på motorbrændstoffer i den kollektive trafik kan Skatteministeriet oplyse, at der ikke sker nogen ændringer i de gældende regler om momspligt.”

 

Jeg skal henholde mig til skatteministerens svar.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen