|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            29. januar 2008 J. nr.          004-u18-327  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 18. december 2007 stillet mig følgende spørgsmål 112 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes lave en opgørelse over kompensationen for moms på brændstof til trafikselskaberne efter kommuner og regioner sidestillet med antallet af køreplanstimer."
Jeg har forelagt spørgsmålet for skatteministeren, der har oplyst følgende:
â€Afgiftsfritagelsen pÃ¥ motorbrændstoffer, der anvendes i den lokale offentlige passagerbefordring (buskørsel), ophører i 2008. Dette er en konsekvens af en afgørelse fra Kommissionen. For at neutralisere eventuelle prisstigninger i den kollektive trafik har regeringen besluttet, at der skal ske kompensation af kommuner og regioner under ét for udgifterne pÃ¥ afgift pÃ¥ motorbrændstoffer.
Der lægges op til at anvende en løsning med kompensation af kommuner og regioner over bloktilskuddet. Spørgsmålet om kompensationens størrelse indgår som led i de almindelige DUT-drøftelser, der er indledt med KL og Danske Regioner.
For regionerne vurderes kompensationsmodellen på de foreliggende oplysninger at kunne indebære økonomiske virkninger for enkelte regioner på op til i størrelsesordenen 4-5 pct. af det modtagne statslige tilskud til udviklingsområdet. Med henblik på at give regionerne mulighed for at tilpasse økonomien på udviklingsområdet, indføres derfor en overgangsordning for årene 2008-2009, som indebærer, at regionerne i 2008 kompenseres svarende til den beregnede merudgift og i 2009 opnår 50 pct. af det beregnede tab eller den beregnede gevinst.
I nedenstående tabel 1.A. er vist en beregning af de enkelte regioners merudgifter vedr. dieselafgift. I beregningen er taget udgangspunkt i den foreliggende vurdering af de samlede merudgifter for regionerne på 100 mio. kr. samt de foreliggende oplysninger til brug for fordeling af merudgiften på de enkelte regioner.
Den samlede vurderede regionale merudgift på 100 mio. kr. er på denne baggrund fordelt på de enkelte regioner efter trafikselskabernes planlagte køreplantimer i 2007, som oplyst af Danske Regioner. Med udgangspunkt heri samt i den udmeldte fordeling af bloktilskud til udviklingsområdet for 2008 er foretaget en foreløbig beregning af bloktilskudsreguleringer og gevinst/tab ved overgangsordningen for 2008-2010.
Mio. kr. |
Skøn for merudgift vedr. dieselafgift |
Samlet bloktilskudsregulering og gevinst/ tab |
2008 |
2009 |
2010 |
Region Hovedstaden |
15,1 |
Samlet regulering |
15,1 |
23,7 |
32,3 |
Beregnet gevinst/ tab |
0,0 |
8,6 |
17,3 |
||
Region Sjælland |
10,2 |
Samlet regulering |
10,2 |
15,3 |
20,4 |
Beregnet gevinst/ tab |
0,0 |
5,1 |
10,2 |
||
Region Syddanmark |
27,8 |
Samlet regulering |
27,8 |
22,3 |
16,8 |
Beregnet gevinst/ tab |
0,0 |
-5,5 |
-11,0 |
||
Region Midtjylland |
34,6 |
Samlet regulering |
34,6 |
27,1 |
19,6 |
Beregnet gevinst/ tab |
0,0 |
-7,5 |
-15,0 |
||
Region Nordjylland |
12,4 |
Samlet regulering |
12,4 |
11,6 |
10,9 |
Beregnet gevinst/ tab |
0,0 |
-0,7 |
-1,5 |
I nedenstående tabel 1.B. er vist en beregning af kommunernes merudgifter vedrørende afgifter på motorbrændstoffer summeret til regionalt niveau. I tabellen er der også her i beregningen taget udgangspunkt i den foreliggende vurdering af de samlede merudgifter for kommuner på 350 mio. kr. samt de foreliggende oplysninger til brug for fordeling på de enkelte kommuner summeret til regionalt niveau.
Den samlede vurderede kommunale merudgift på 350 mio. kr. er på denne baggrund fordelt på kommunerne summeret til regionalt niveau efter trafikselskabernes planlagte køreplantimer i 2007, som oplyst af Danske Regioner. Med udgangspunkt heri samt i den udmeldte fordeling af bloktilskud til udviklingsområdet for 2008 er foretaget en foreløbig beregning af bloktilskudsreguleringer og gevinst/tab for kommunerne summeret til regionalt niveau for 2008-2010.
Mio. kr. |
Udgiftsskøn |
DUT-beløb |
Forskel |
Region Hovedstaden |
156,3 |
95,5 |
-60,8 |
Region Sjælland |
41,2 |
53,7 |
12,4 |
Region Syddanmark |
48,3 |
83,5 |
35,2 |
Region Midtjylland |
67,8 |
75,6 |
7,9 |
Region Nordjylland |
36,4 |
41,6 |
5,3 |
I alt |
350,0 |
350,0 |
0,0 |
I nedenstående tabel 1.C. er tabel 1 A (regioner, inkl. Overgangsordningen for 2008-2010) og tabel 1 B (kommuner, summeret til regionalt niveau) skrevet sammen med henblik på at give et billede af de samlede konsekvenser inden for de geografiske områder, som afgrænses af regionerne - idet det dog bemærkes, at kommunernes og regionernes økonomi skal betragtes adskilt.
Mio. kr. |
Gevinst/ tab |
2008 |
2009 |
2010 |
Region Hovedstaden |
Beregnet gevinst/ tab |
-60,8Â Â |
-52,2 |
-43,5 |
Region Sjælland |
Beregnet gevinst/ tab |
12,4 |
17,5 |
22,6 |
Region Sydjylland |
Beregnet gevinst/ tab |
35,2 |
29,7 |
24,2 |
Region Midtjylland |
Beregnet gevinst/ tab |
7,9 |
0,4 |
-7,1 |
Region Nordjylland |
Beregnet gevinst/ tab |
5,3 |
4,6 |
3,8 |
Som angivet ovenfor indgår spørgsmålet om kompensationens størrelse som led i de almindelige DUT-drøftelser, der er indledt med KL og Danske Regioner. Disse drøftelser er endnu ikke færdige, hvorfor der må tages forbehold for ovenstående tal. Der er således tale om foreløbige beregninger.
For sÃ¥ vidt angÃ¥r spørgsmÃ¥let om moms pÃ¥ motorbrændstoffer i den kollektive trafik kan Skatteministeriet oplyse, at der ikke sker nogen ændringer i de gældende regler om momspligt.â€
Jeg skal henholde mig til skatteministerens svar.
Med venlig hilsen
Carina Christensen