Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             22. oktober 2008

Dok.id       

J. nr.           004-U18-680

  

 

Trafikudvalget har i brev af 3. oktober 2008 stillet mig følgende spørgsmål 1116 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr.  1116:

 

”Af (Folketingsåret 2006‑07) TRU alm. del ‑ bilag 453 fremgår på side 3, afsnit 5, at "når en driftsforstyrrelse medfører forsinkelser for passagererne på mindst to timer, skal luftfartsselskaberne yde passende bistand, så generne bliver så få

som muligt. Bistanden bør ydes i form af drikkevarer, måltider, kommuni-kationsfaciliteter og hotelophold, hvor det er nødvendigt" og på side 4,

afsnit 6 fremgår, at "reglerne om kompensation ikke finder anvendelse ved

forsinkelser". På baggrund heraf ønskes det oplyst, hvad borgernes rettigheder

er, når en flyafgang er forsinket i to timer eller mere som følge af drifts- forstyrrelse, herunder om der gælder forskellige rettigheder ved længere

forsinkelser (f.eks. 5 timer).”

 

 

Svar:

 

Jeg har indhentet en udtalelse hos Statens Luftfartsvæsen:

 

”Passagerernes rettigheder ved forsinkelse efter forordning nr. 261/2004 indtræder, når forsinkelsen har en vis varighed. Ved korte flyvninger (på 1500 km eller mindre), skal den forventede forsinkelse være mindst to timer. Ved længere flyvninger (på mere end 1500 km for flyvninger indenfor EU og på mellem 1500 og 3500 km for alle andre flyvninger), skal den forventede forsinkelse være mindst tre timer, og for øvrige flyvninger (flyvninger udenfor EU på mere end 3500 km), skal den forventede forsinkelse være mindst fire timer.

 

Passagererne har ved sådanne forsinkelser ret til forplejning, dvs. måltider og forfriskninger, som står i rimelig forhold til ventetiden. Derudover har passagerne efter omstændighederne også ret til indkvartering, hvis overnatning en eller flere nætter bliver nødvendig, og ret til gratis transport mellem lufthavnen og overnatningsstedet. Endvidere har passagererne ret til kommunikation i form af gratis to telefonopringninger, telex-, telefax- eller e-postmeddelelser.

 

Er forsinkelsen på mindst fem timer, kan passagererne udover ovennævnte rettigheder, endvidere kræve refusion af billetten for den del af rejsen, der ikke er blevet foretaget, uanset flyvningens længde. Dette betyder at en passager i princippet kan hæve aftalen, således at denne får pengene for billetten tilbage, men kan dermed altså ikke længere udnytte billetten. I denne situation kan det endvidere komme på tale med en gratis returflyvning til passagerens første afgangssted, eksempelvis hvis der er tale om en 3-punktsrejse og forsinkelsen sker på 2. punkt, og rejsen til punkt 3 på grund af forsinkelsen ikke længere har noget formål.

 

Forsinkelse giver ikke ret til omlægning af rejsen, ligesom forsinkelse heller

ikke kan begrunde kompensation i form af et fast beløb efter forordningen.”

 

Jeg henviser i øvrigt til min besvarelse af spørgsmål 1115.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed