|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            22. oktober 2008 Dok.id       J. nr.          004-U18-680  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 3. oktober 2008 stillet mig følgende spørgsmål 1116 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
â€Af (FolketingsÃ¥ret 2006‑07) TRU alm. del ‑ bilag 453 fremgÃ¥r pÃ¥ side 3, afsnit 5, at "nÃ¥r en driftsforstyrrelse medfører forsinkelser for passagererne pÃ¥ mindst to timer, skal luftfartsselskaberne yde passende bistand, sÃ¥ generne bliver sÃ¥ fÃ¥
som muligt. Bistanden bør ydes i form af drikkevarer, måltider, kommuni-kationsfaciliteter og hotelophold, hvor det er nødvendigt" og på side 4,
afsnit 6 fremgår, at "reglerne om kompensation ikke finder anvendelse ved
forsinkelser". På baggrund heraf ønskes det oplyst, hvad borgernes rettigheder
er, når en flyafgang er forsinket i to timer eller mere som følge af drifts- forstyrrelse, herunder om der gælder forskellige rettigheder ved længere
forsinkelser (f.eks. 5 timer).â€
Jeg har indhentet en udtalelse hos Statens Luftfartsvæsen:
â€Passagerernes rettigheder ved forsinkelse efter forordning nr. 261/2004 indtræder, nÃ¥r forsinkelsen har en vis varighed. Ved korte flyvninger (pÃ¥ 1500 km eller mindre), skal den forventede forsinkelse være mindst to timer. Ved længere flyvninger (pÃ¥ mere end 1500 km for flyvninger indenfor EU og pÃ¥ mellem 1500 og 3500 km for alle andre flyvninger), skal den forventede forsinkelse være mindst tre timer, og for øvrige flyvninger (flyvninger udenfor EU pÃ¥ mere end 3500 km), skal den forventede forsinkelse være mindst fire timer.
Passagererne har ved sådanne forsinkelser ret til forplejning, dvs. måltider og forfriskninger, som står i rimelig forhold til ventetiden. Derudover har passagerne efter omstændighederne også ret til indkvartering, hvis overnatning en eller flere nætter bliver nødvendig, og ret til gratis transport mellem lufthavnen og overnatningsstedet. Endvidere har passagererne ret til kommunikation i form af gratis to telefonopringninger, telex-, telefax- eller e-postmeddelelser.
Er forsinkelsen på mindst fem timer, kan passagererne udover ovennævnte rettigheder, endvidere kræve refusion af billetten for den del af rejsen, der ikke er blevet foretaget, uanset flyvningens længde. Dette betyder at en passager i princippet kan hæve aftalen, således at denne får pengene for billetten tilbage, men kan dermed altså ikke længere udnytte billetten. I denne situation kan det endvidere komme på tale med en gratis returflyvning til passagerens første afgangssted, eksempelvis hvis der er tale om en 3-punktsrejse og forsinkelsen sker på 2. punkt, og rejsen til punkt 3 på grund af forsinkelsen ikke længere har noget formål.
Â
Forsinkelse giver ikke ret til omlægning af rejsen, ligesom forsinkelse heller
ikke kan begrunde kompensation i form af et fast beløb efter forordningen.â€
Jeg henviser i øvrigt til min besvarelse af spørgsmål 1115.
Lars Barfoed