Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             3. november 2008

Dok.id       

J. nr.           004-u18-684

 

  

 

Trafikudvalget har i brev af 2. oktober 2008 stillet mig følgende spørgsmål 1113 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 1113:

 

”Under det nyligt afholdte åbne samråd om økonomien i den kollektive  bustrafik, fortalte ministeren, at de beregninger, som takstloftet hviler på, kun bliver justeret med nogle års mellemrum og at de baserer sig på et vægtet gennemsnit af olieprisens udvikling, renten og lønningerne samt at næste justering bliver i 2010. Ministeren sagde desuden, at det nugældende loft baserer sig på en prognose, der bl.a. omfatter et fald i olieprisen. På den baggrund bedes ministeren tilsende udvalget en beregning af, hvordan det kommende takstloft forventes at blive på baggrund af de ændringer i de elementer, takstloftet beregnes ud fra, der kendes på nuværende tidspunkt."

 

Svar:

 

Takstloftet for 2008 er sammensat af følgende indeks:

 

 

vægt

2008

Nettoprisindeks

0,2

2,4

Nettoprisindeks for brændstof

0,1

-0,7

Lønudvikling for den private sektor

0,6

4,3

Gennemsnitlig obligationsrente1

0,1

0,1

I alt

1

3,0

1Indekset beskriver renteændringen i procentpoint

Kilde: Konjunkturvurdering december 2006.

 

Takstloftet korrigeres for den faktiske udvikling med to års forskydelse, første gang i 2010. Takststigningsloftet for 2010 vil således indeholde et skøn for året plus en niveaukorrektion af året to år forinden.

 

Skønnet for 2010 kendes endnu ikke, og det samme er tilfældet for niveaukorrektionen for 2008, da året endnu ikke er afsluttet. Jeg kan derfor ikke komme med et bud på takstloftet for 2010, men meget tyder på, at niveaukorrektionen for 2008 bliver positiv, da især brændstofprisen har udviklet sig noget anderledes end forventet.

 

Takstloftet for 2010 bliver meldt ud i 1. kvartal 2009.  

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed