|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            3. november 2008 Dok.id       J. nr.          004-u18-684
 Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 2. oktober 2008 stillet mig følgende spørgsmål 1113 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
â€Under det nyligt afholdte Ã¥bne samrÃ¥d om økonomien i den kollektive bustrafik, fortalte ministeren, at de beregninger, som takstloftet hviler pÃ¥, kun bliver justeret med nogle Ã¥rs mellemrum og at de baserer sig pÃ¥ et vægtet gennemsnit af olieprisens udvikling, renten og lønningerne samt at næste justering bliver i 2010. Ministeren sagde desuden, at det nugældende loft baserer sig pÃ¥ en prognose, der bl.a. omfatter et fald i olieprisen. PÃ¥ den baggrund bedes ministeren tilsende udvalget en beregning af, hvordan det kommende takstloft forventes at blive pÃ¥ baggrund af de ændringer i de elementer, takstloftet beregnes ud fra, der kendes pÃ¥ nuværende tidspunkt."
Takstloftet for 2008 er sammensat af følgende indeks:
|
vægt |
2008 |
Nettoprisindeks |
0,2 |
2,4 |
Nettoprisindeks for brændstof |
0,1 |
-0,7 |
Lønudvikling for den private sektor |
0,6 |
4,3 |
Gennemsnitlig obligationsrente1 |
0,1 |
0,1 |
I alt |
1 |
3,0 |
1Indekset beskriver renteændringen i procentpoint
Kilde: Konjunkturvurdering december 2006.
Takstloftet korrigeres for den faktiske udvikling med to års forskydelse, første gang i 2010. Takststigningsloftet for 2010 vil således indeholde et skøn for året plus en niveaukorrektion af året to år forinden.
Skønnet for 2010 kendes endnu ikke, og det samme er tilfældet for niveaukorrektionen for 2008, da året endnu ikke er afsluttet. Jeg kan derfor ikke komme med et bud på takstloftet for 2010, men meget tyder på, at niveaukorrektionen for 2008 bliver positiv, da især brændstofprisen har udviklet sig noget anderledes end forventet.
Takstloftet for 2010 bliver meldt ud i 1. kvartal 2009. Â
Lars Barfoed