|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            Dok.id       J. nr.          004-u18-683
 Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 1. oktober 2008 stillet mig følgende spørgsmål 1109 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
â€Under det Ã¥bne samrÃ¥d i Trafikudvalget den 30. september 2008 om økonomien i den kollektive bustrafik blev det fremført, at der ved sammenligningsanalyser, beregninger m.m. kunne sandsynliggøres et effektiviseringspotentiale i den kollektive bustrafik pÃ¥ skønsmæssigt op til 200 mio. kr. Vil ministeren, i det omfang det er muligt, tilsende udvalget en kopi af analyser, beregninger m.m. der afdækker dette effektiviseringspotentiale? Hvis det er muligt, bedes
effektiviseringspotentialet opgjort på landsplan og fordelt på f.eks. trafikselskaber, regioner m.m. I det omfang oplysningerne allerede foreligger, anmodes der desuden om uddybende materiale, analyser og beregninger af Fynbus, der kan sandsynliggøre og afdække effektiviseringsmuligheder for det fynske område. I det omfang ministeren finder det relevant at kommentere de ønskede oplysninger, modtages disse gerne. Spørgeren gør opmærksom på, at der med spørgsmålet ikke anmodes om iværksættelse af større analyser, men alene en orientering på grundlag af de oplysninger, Transportministeriet allerede
ligger inde med, eller relativt let kan skaffe sig."
Trafikselskabernes administrationsomkostninger til bustrafikken varierer ifølge regnskabstallene for 2007 en del fra selskab til selskab, jf. også mit svar på spørgsmål 1096. Midttrafik ligger lavest med en andel på 3,6 pct. af de samlede udgifter, mens Fynbus med 10 pct. ligger højest.
Forskellene i administrationsomkostningernes andele af de samlede udgifter indikerer, at der kan være et effektiviseringspotentiale. Administrationen af bustrafikken i trafikselskaberne koster ca. 420 mio. kr. om året, og set under ét udgør administrationsomkostningerne i trafikselskaberne 7,7 pct.
Besparelsespotentialet er derfor ca. 200 mio. kr. årligt, hvis alle trafikselskaber kommer ned i nærheden af Midttrafiks niveau for administrationsomkostninger.
Der foreligger ikke nærmere analyser af effektiviseringspotentialer i trafikselskaberne, herunder Fynbus. Trafikselskabernes regnskabstal for 2007 og budgettal for 2008 er tilgængelige på Trafikstyrelsens hjemmeside.
Â
Lars Barfoed