|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            10. november 2008 Dok.id       743035 J. nr.          004-U18-681  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 1. oktober 2008 stillet mig følgende spørgsmål 1102 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
â€Ministeren bedes fremlægge status over Arrivas drift af de midt‑ og vestjyske
jernbanestrækninger, indeholdende statens samlede udgifter til dato, ændringer i passagertallet pÃ¥ de enkelte strækninger, regularitet, aflysninger, kundetilfredshed mv. sammenlignet med hvad DSB i givet fald skulle have haft for at udføre den tilsvarende kørsel.â€
Statens samlede udgifter til drift af de midt- og vestjyske jernbanestrækninger har i perioden 2003-2007 andraget ca. 1025 mio. kr.  i prisniveau 2008. Heraf har Arriva fået vederlag på ca. 930 mio. kr. Af det resterende beløb på 95 mio. kr. vedrører 49 mio. kr. betaling til DSB for midlertidig overtagelse af driften Århus - Struer i 2003 og 46 mio. kr. betaling til Banedanmark til ATC anlæg i visse af Arrivas tog. Vederlaget på 49 mio. kr. til DSB jf. akt 98 af 11. marts 2003 blev finansieret ved en tilsvarende reduktion i kontrakten med Arriva. Endelig bemærkes det, at der pr 1. oktober 2008 er bogført en udgift på 120,7 mio. kr. i 2008 til betaling af Arriva i henhold til kontrakten.
Ændringen i rejser med Arrivas tog fra 2003 til 2006 har været en stigning pÃ¥ ca. 9,7 % svarende til ca. ½ mio. rejser.  Endelige tal for 2007 forefindes endnu ikke, men den foreløbige vurdering er, at der vil være tale om en fortsat stigning. Â
Med hensyn til Arrivas regularitet og aflysninger henvises til min forgængers svar på TRU spørgsmål nr. 617 af 19. juni 2008.
Arrivas kundetilfredshed måles ved 8 årlige spørgeskemaundersøgelser og opgøres halvårligt på en skala fra 1-5, hvor 5 er bedst. Resultaterne af de halvårlige opgørelser er vist i tabel 1. En kundetilfredshed på mellem 3,5 og 4,0 udløser bonus på 1,5 % af vederlaget. Er kundetilfredsheden 4 eller derover udløses bonus på 2,5 % af vederlaget.
Tabel 1.
Kundetilfredshed Vægtet gennemsnit |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
1. halvår |
3,60 |
3,79 |
3,92 |
3,89 |
3,93 |
3,95 |
2. halvår |
3,72 |
3,79 |
3,94 |
3,89 |
3,94 |
- |
Staten skulle ifølge den daværende kontrakt med DSB betale DSB i størrelsesordenen 194 mio. kr. pr. år (PL 2008) for af køre den pågældende trafik fraregnet DSB’s overskudsandel. Det svarer til en samlet betaling for perioden 2003-2007 på 969 mio. kr. Det er sandsynligt at denne betaling fra 2005 og frem ville have været reduceret på baggrund af den løbende forbedring af DSB's effektivitet.
Den alternative betaling til DSB kan dog ikke sammenlignes med den faktiske betaling til Arriva, fordi der i betalingen til Arriva også indgår en fornyelse af togmateriellet, som ikke var forudsat i den tidligere DSB kontrakt. Værdien af denne fornyelse af materiellet er tidligere opgjort til omkring 74 mio. kr. årligt. Endvidere kører Arriva en udvidet trafik ift. den daværende DSB-trafik.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed