Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato            

Dok.id       

J. nr.           004-U18-679

 

 

Trafikudvalget har i brev af 1. oktober 2008 stillet mig følgende spørgsmål 1101 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 1101:

 

"Indgår det i ministerens overvejelser med hensyn til udvikling af landets  trafikale "hængsler", jf. Betænkning nr. 1493, at kombifaciliteterne udbygges/renoveres, således at de også omfatter samspillet mellem skib og godstog?"

Svar:

 

Kombiterminaler er trafikale knudepunkter, hvor lastebærer omlades fra en transportform til en anden, typisk mellem lastbil og tog. I Danmark findes der to kombiterminaler i hhv. Taulov og Høje-Taastrup. Terminalerne er såkaldte landterminaler og kan ikke om- eller udbygges til at omlæsse gods mellem skib og tog, fordi de ikke er placeret i en havn. Gods, som skal omlades fra eller til skib, vil derfor altid skulle transporteres med lastbil eller tog til eller fra land­ter­mi­na­len, hvor det kan omlæsses til hhv. tog eller lastbil.

For så vidt angå det direkte samspil­ mellem skib og godstog findes der termi­na­ler i de største danske havne [hvor?], hvor både bane og vej er tilknyttet.

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed

 

 

Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato            

Dok.id       

J. nr.           004-U18-679

 

 

Trafikudvalget har i brev af 1. oktober 2008 stillet mig følgende spørgsmål 1101 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 1101:

 

"Indgår det i ministerens overvejelser med hensyn til udvikling af landets  trafikale "hængsler", jf. Betænkning nr. 1493, at kombifaciliteterne udbygges/renoveres, således at de også omfatter samspillet mellem skib og godstog?"

Svar:

 

Kombiterminaler er trafikale knudepunkter, hvor lastebærer omlades fra en transportform til en anden, typisk mellem lastbil og tog. I Danmark findes der to kombiterminaler i hhv. Taulov og Høje-Taastrup. Terminalerne er såkaldte landterminaler og kan ikke om- eller udbygges til at omlæsse gods mellem skib og tog, fordi de ikke er placeret i en havn. Gods, som skal omlades fra eller til skib, vil derfor altid skulle transporteres med lastbil eller tog til eller fra land­ter­mi­na­len, hvor det kan omlæsses til hhv. tog eller lastbil.

For så vidt angå det direkte samspil­ mellem skib og godstog findes der termi­na­ler i de største danske havne [hvor?], hvor både bane og vej er tilknyttet.

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed

Udkast

 

Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             7. november 2008

Dok.id       

J. nr.           004-U18-679

 

 

Trafikudvalget har i brev af 1. oktober 2008 stillet mig følgende spørgsmål 1101 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 1101:

 

"Indgår det i ministerens overvejelser med hensyn til udvikling af landets  trafikale "hængsler", jf. Betænkning nr. 1493, at kombifaciliteterne udbygges/renoveres, således at de også omfatter samspillet mellem skib og godstog?"

Svar:

 

Et bedre samspil mellem transportformerne indgår som et vigtigt element i regeringens planer om at sikre et effektivt godstransportsystem i Danmark. Dette gælder også samspillet mellem skib og godstog, hvor det er samfundsøkonomisk hensigtsmæssigt.

Konkret er regeringen derfor i samarbejde med Århus havn ved at anlægge en ny godsbane ved Århus havn, der er den største containerhavn i Danmark. Projektet forventes afsluttet ved udgangen af januar 2009.

Regeringen, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre har med aftalen om trafik for 2008 desuden indgået en principaftale om, at afsætte 10 mio. kr. i 2009 til medfinansiering af projekter til fremme af samspillet mellem havn og bane, evt. i sammenhæng med et initiativ om intermodal transport i den kommende investeringsplan.

Det skal for en god ordens skyld bemærkes, at der normalt kræves relativt store godsmængder, for at det er samfundsøkonomisk rentabelt at etablere omlastningsfaciliteter mellem skib og bane.

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed