Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             31. oktober 2008

Dok.id       

J. nr.           004-U18-678

  

 

Trafikudvalget har i brev af 1. oktober 2008 stillet mig følgende spørgsmål 1100 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 1100:

 

"Ministeren bedes i forlængelse af besvarelsen af TRU alm. del - spm. 970 gøre rede, for hvorvidt kommuner, der har brug for at få renoveret godsspor til lokale havne, vil blive sagsbehandlet på lignende måde, som det er sket med Grenå."

 

Svar:

 

Modellen for renovering af Grenå havnebane er, som redegjort for i svaret på TRU 970, baseret på en konkret aftale, der ikke danner præcedens.

 

Generelt disponerer Banedanmark ifølge trafikaftalen fra 2006 over en pulje til fornyelse og vedligeholdelse af gods- og restbaner på det statslige jernbanenet – herunder også havnebaner. Midlerne udmøntes efter konkrete trafikale behov.

 

For så vidt angår nyanlæg af havnebaner er der principielt mulighed for, at staten foretager investeringer i havnebaner f.eks. på baggrund af et konkret kommunalt ønske. Det vil altid skulle vurderes individuelt, om et projekt er hensigtsmæssigt og dermed kan gennemføres.

 

Som eksempel kan nævnes anlægget af Århus Havnebane. Formålet med projektet er at forbedre adgangsforholdene til Århus Havn. Hele projektet finansieres med statslige midler og tilskud fra EU, inklusiv de sporanlæg, som ligger på det kommunalt ejede areal i havnen. Risikoen for merudgifter bæres dog efter aftale af Århus Havn.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed