|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            23. oktober 2008 Dok.id       J. nr.          004-u18-677
 Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 1. oktober 2008 stillet mig følgende spørgsmål 1097 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Vil ministeren kommentere den idé, der kom frem under samrådet i Trafikudvalget om at etablere en fleksibel oliefond, hvor statens øgede indtægter ved en forhøjet oliepris kommer trafikselskaberne til gode i form af kompensation for de øgede brændstofudgifter med det formål at bremse den negative spiral for den kollektive trafik med færre rejsende og øgede takster."
For 2009 har regeringen og KL aftalt en samlet ramme for kommunernes serviceudgifter. Der er ikke inden for denne ramme reserveret beløb til bestemte formål, hvilket er op til den enkelte kommunes prioritering, men rammen er tilstrækkelig stor til at klare udsving i oliepriserne.
For regionernes vedkommende er der aftalt en udgiftsramme baseret på forventningerne til udviklingen i udgifterne på udviklingsområdet.
Såfremt kommunernes og regionernes udgifter udvikler sig anderledes end forventet, kan KL og Danske Regioner bringe dette op i økonomiforhandlingerne. Jeg mener derfor ikke, at det er relevant med en særlig oliefond til kompensation af trafikselskaberne ved forhøjet oliepris.
Meget tyder på, at en høj oliepris gør den kollektive trafik mere konkurrencedygtig og tiltrækker flere passagerer og dermed indtægter til trafikselskaberne. En høj oliepris er derfor umiddelbart til gavn og ikke til skade for den kollektive trafik.
Lars Barfoed