|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato  14. januar 2008                    J nr.  004-295  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 18. december 2007 stillet mig følgende spørgsmål 109 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Hvordan vil regeringen sikre, at alle områder i Danmark, også landdistrikter, sikres en hurtig og effektiv postservice til samme pris som dem, der bor i tætbefolkede områder, og hvad betyder det helt præcist i tal (f.eks. længste tid fra postning af breve og pakke til ankomst, kvalitetsmål for andel af forsinkelser, pris etc.)?"
Jeg vil gerne understrege, at jeg lægger meget stor vægt på, at der er en god postservice til hele landet, og det er da også det, der er det centrale grundlag for de krav, der i dag stilles til Post Danmark.
På baggrund af en udtalelse fra Færdselsstyrelsen kan jeg derudover oplyse følgende:
I henhold til koncessionen skal Post Danmark sikre, at alle brugere til enhver tid har adgang til et udbud af posttjenester af høj kvalitet og til rimelige priser.
Post Danmark er i koncessionen pålagt, at de befordringspligtige ydelser (adresserede breve op til 2 kg. og pakker op til 20 kg.) leveres dag-til-dag til alle modtagere i Danmark til landsdækkende enhedstakster. Kravet om enhedstakster betyder, at Post Danmarks pris skal være den samme i hele landet, uanset hvorfra og hvortil et brev eller en pakke sendes.
Kvalitetskravet for Post Danmark er i koncessionen fastsat til 93 pct. rettidighed for breve og pakker med en målsætning om 95 pct. rettidighed. Det kan oplyses, at Post Danmark opfylder kvalitetskravet på de 93 pct.
Med venlig hilsen
Carina Christensen