Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             3. november 2008

Dok.id       

J. nr.           004-u18-677

 

  

 

Trafikudvalget har i brev af 26. september 2008 stillet mig følgende spørgsmål 1086 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 1086:

 

"Ministeren bedes kommentere det vedlagte "Forslag til principper for bustrafik i Region Syddanmark" fra Region Syddanmark og Fynbus' ligeledes vedlagte høringssvar til forslaget. Herunder bedes det i forlængelse af samrådet om kollektiv bustrafik om bl.a. bustrafikken på Fyn, oplyst, om ministeren principielt finder det rimeligt, at bysamfund på helt op til 3.000 indbyggere ikke bliver busbetjent og om ministeren principielt finder det rimeligt, at den særlige pensionistrabat fjernes, således pensionisterne kommer til at opleve en voldsom prisstigning på busbilletterne."

 

Svar:

 

Ifølge "Forslag til principper for bustrafik i Region Syddanmark" vil Region Syddanmark tiltrække flere passagerer til busserne ved at imødekomme borgernes ønsker til kollektiv trafik samtidig med, at de passagerer, der stadig bruger busserne, skal fastholdes ved at imødekomme brugernes ønsker.

 

Målet med forslaget er, ifølge Region Syddanmark, ”inden for det nuværende budget at sikre et kollektivt trafiktilbud, der skaber størst værdi for borgerne”.

 

Med dette udgangspunkt udpeger Region Syddanmark en række regionale rejsemål, der ”forbindes af hurtige og højfrekvente regionale busforbindelser, som tager den mest direkte vej mellem de udpegede regionale rejsemål.”

 

Regionale rejsemål defineres som byområder med et indbyggertal større end 5.000, internationale trafikknudepunkter, trafikknudepunkter med regionale rejsende samt arbejdspladser og uddannelsesinstitutioner med regional pendling. Byområder med mellem 3.000 og 5.000 indbyggere er identificeret som værende enten togbetjent eller beliggende på buslinjerne mellem de regionale rejsemål.

 

Det er Region Syddanmark, der i samarbejde med Sydtrafik og Fynbus er ansvarlig for den regionale bustrafik i Syddanmark. Jeg ser det derfor ikke som min opgave at gå ned i en detaljeret vurdering af det konkrete indhold i Region Syddanmarks forslag.

 

Jeg kan oplyse, at Region Syddanmarks forslag er helt i overensstemmelse med lov om trafikselskaber, der pålægger regionen at finansiere busbetjening af regional betydning.

 

Generelt vil jeg sige, at jeg hilser udvikling og nytænkning af den kollektive trafik velkommen. Jeg ser det som en selvfølge, at der i den kollektive trafik løbende er fokus på at tilvejebringe en tilfredsstillende service – både med henblik på at fastholde eksisterende kunder og tiltrække nye.

 

Men jeg må gøre opmærksom på, at den regionale bustrafik ikke står alene, idet størstedelen af bustrafikken finansieres af kommunerne. Det er op til kommunernes at fastlægge busbetjeningen af de rejsemål, der ikke betjenes af den regionale bustrafik. Man kan derfor ikke slutte, at rejsemål, der ikke bliver betjent af regional bustrafik, slet ikke busbetjenes.

 

Af hensyn til sammenhængen i den samlede offentlige servicetrafik skal den regionale og kommunale bustrafik naturligvis koordineres med hinanden.   

 

Ifølge Region Syddanmarks hjemmeside har regionen modtaget 41 høringssvar til forslaget fra kommuner, trafikselskaber og andre parter. Jeg kan i den forbindelse konstatere, at Region Syddanmarks forslag har været sendt i offentlig høring, hvor berørte parter har haft mulighed for at give udtryk for deres stillingtagen til forslaget, hvilket er en forudsætning for at sikre den nødvendige koordinering af den regionale og kommunale bustrafik.

 

Jeg kan i øvrigt oplyse, at Region Syddanmark for at imødekomme en række høringssvar har besluttet at afsætte en pulje til særlige behov for regional bustrafik i yderområderne.

 

Det fremgår ikke af spørgsmålet, hvilken særlig pensionistrabat der henvises til, men jeg antager, at der refereres til Fynbus’ takstfastsættelse. På Fyn kan personer, der er fyldt 65 år, samt modtagere af social pension (invalide- og førtidspension), ifølge taksterne pr. 24. august 2008 købe periodekort til ca. halv pris. Fynbus har således stadig en særlig pensionistrabat.

 

Fynbus’ takster er underlagt et takstloft. Den gennemsnitlige stigning i taksterne må ifølge takstloftet for 2008 ikke overstige 3 pct., og dette loft overholder Fynbus. Takstloftet udelukker ikke, at enkelte rejserelationer kan stige mere end takstloftet.

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed