|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            9. oktober 2008 Dok.id       J. nr.          004-u18-673
 Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 26. september 2008 stillet mig følgende spørgsmål 1082 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 25. september 2008 fra Trafikselskaberne i Danmark vedr. trafikselskabernes økonomiske situation, jf. TRU alm. del - bilag 543."
Trafikselskaberne i Danmark regner sig i henvendelsen frem til et øget tilskudsbehov i 2009 på 500 mio. kr. Det fremgår, at handicapkørsel og anlægsudgifter til privatbaner ikke er medregnet.
Beregningen baserer sig på en række forudsætninger om udviklingen i kommunale og regionale tilskud, kontraktudgifter, administrationsudgifter og passagerindtægter. Endvidere fremgår det, at ændringer som følge af ændringer i dieselafgifter ikke er medtaget. Jeg antager, at der hermed menes ændringer som følge af ophævelsen af afgiftsfritagelsen for motorbrændstoffer til rutebiler.
Der er desværre tale om en opgørelse, der er behæftet med alvorlige regnefejl. I noterne til opgørelsen fremgår det, at der er medregnet merudgift vedrørende dieselafgift i både Midttrafik, Sydtrafik og Movia, som med 80 pct. af kørselsomfanget står for langt hovedparten af bustrafikken.
Kommunerne og regionerne kompenseres via DUT-systemet fuldt ud for merudgifter som følge af ophævelsen af afgiftsfritagelsen for motorbrændstoffer til rutebiler. Kompensationen i 2009 er ca. 500 mio. kr. Kompensationen for 80 pct. af kørselsomfanget er ca. 400 mio. kr.
Når Trafikselskaberne i Danmarks beregning fratrækkes de 400 mio. kr., bliver resultatet et øget tilskudsbehov i 2009 på 100 mio. kr.
Der er i øvrigt i tabellen anført et fald i det kommunale tilskud til trafikselskaberne mellem regnskab 2007 og budget 2008 (både det oprindelige budgettal og det fremskrevne). Det ser ud som om, at dette skyldes, at der for Midttrafiks vedkommende er byttet om på tilskud fra kommuner og regioner.
Efter min opfattelse må økonomien i bustrafikken ses over en længere tidshorisont. De høje oliepriser vil betyde meromkostninger for trafikselskaberne i 2009. Oliepriserne udvikler sig imidlertid ikke altid som forventet, nogle år falder oliepriserne, og andre år stiger oliepriserne.
Eksempelvis sender Movia, jf. selskabets årsrapport 2007, 123 mio. kr. retur til kommunerne og regionerne i 2009 som følge af en gunstig udvikling i de prisindeks, som regulerer udgifterne til operatørerne vedrørende 2007.
For mig understreger Trafikselskaberne i Danmarks henvendelse behovet for, at vi får dannet os et overblik over trafikselskabernes og dermed bustrafikkens økonomi. Transportministeriet har sammen med KL og Danske Regioner igangsat et arbejde for at tilvejebringe et bedre datagrundlag for bustrafikken.
Â
Hvis KL og Danske Regioner, når der foreligger et ordentligt datagrundlag, finder, at der er problemer, de ikke selv kan løse, må de rejse dem i økonomiforhandlingerne.
Lars Barfoed