Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             23/10-08

Dok.id       

J. nr.           004-u18-665

  

 

Trafikudvalget har i brev af 26. september 2008 stillet mig følgende spørgsmål 1079 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 1079:

 

"Hvad vil ministeren gøre for at imødegå serviceforringelser af postservicen og rette op på kundernes tilfredshed med postservicen i Danmark, som er bundet op på kvalitetskravene fra politisk side?"

Svar:

 

Kravene til service og kvalitet er fastsat i koncessionen for Post Danmark, og Færdselsstyrelsen overvåger løbende, om Post Danmark lever op til de fastsatte krav.

 

Jeg er opmærksom på, at Post Danmark i første halvdel af 2008 har haft problemer med brevkvaliteten, hvilket min forgænger tidligere har redegjort for over for Folketingets Trafikudvalg. Jeg tillader mig derfor at henvise til min forgængers besvarelse af spørgsmål 649 og 650 (TRU alm. del).

 

I den forbindelse kan jeg oplyse, at Post Danmarks brevkvalitet i juni, juli og august måned udgjorde henholdsvis 94,9 pct., 96,6 pct., og 94,3 pct., og at den akkumulerede brevkvalitet efter august måned for den forløbne del af 2008 udgør 93,2 pct. og således opfylder koncessionens kvalitetskrav på 93 pct.

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed