Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240 København K

Dato             23. oktober 2008

J. nr.           004-U18-000656

Deres ref.

  

 

Trafikudvalget har i brev af 23. september 2008 stillet mig følgende spørgsmål 1076 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 1076:

”Kan ministeren oplyse, hvad det vil koste at udbygge strækningen Vejle - Struer og strækningen Kibæk – Herning til dobbeltsporet jernbane?”

Svar:

Der foreligger ingen undersøgelser eller overslag for udbygning af de pågældende strækninger med dobbeltspor. Et skøn over anlægsudgiften for et sådant dobbeltspor er derfor forbundet med stor usikkerhed. Det gælder dels de faktiske forhold langs strækningen, såsom jordbunden, omfanget af ekspropriationer og andre lokale hensyn, dels spørgsmålet om hvilket ambitionsniveau, som man vil lægge til grund for udførelsen. Dette ambitionsniveau vedrører især spørgsmålet om man samtidigt vil opgradere banen til højere hastigheder, hvilket i givet fald medfører behov for justering af linieføring samt nedlæggelse af overkørsler.

 

Enhedsomkostningerne for nye dobbeltsporsanlæg svinger typisk mellem 40 og 60 mio. kr. pr banekm, hvilket opregnet til Vejle – Struerbanens fulde længde på knap 130 km, giver en total pris på mellem 5 og 8 mia. kr. Det er muligt, at man ved udførelse af hele anlægget på én gang ville kunne opnå en mængderabat, som i et vist omfang ville kunne nedbringe det samlede overslag.

 

Hvad angår den 15 km lange strækning Herning – Kibæk anslås et dobbeltspor med samme forbehold at kunne etableres for en størrelsesorden af 0,6 – 0,9 mia. kr.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed