Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             8.  oktober 2008

Dok.id       

J. nr.           004-U18-667

  

 

Trafikudvalget har i brev af 23. september 2008 stillet mig følgende spørgsmål 1075 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 1075:

 

"Kan ministeren bekræfte, at såfremt den daværende Grenå Kommune ikke  havde insisteret på selv at ville bidrage til renoveringen og opgraderingen af havnesporet, så ville opgraderingen aldrig have fundet sted eller den var blevet udskudt til en fjern fremtid, jf. besvarelsen af TRU alm. del - spm. 970?"

Svar:

 

Opgraderingen af Grenå havnebane i 2005 lå uden for de daværende bevillingsmæssige rammer for Banedanmark, fordi der på dette tidspunkt ikke kunne findes ledige, statslige anlægsmidler til at finansiere hele udgiften til at opgradere Grenå havnebane.

Det var trafikministeren selv, som i 2005 oplyste de relevante parter i sagen om, at en fuld statslig finansiering af havnesporet i Grenå tidligst kunne komme på tale i 2007, mens en 50/50 finansiering eventuelt kunne sikre en hurtig gennemførelse af projektet.

Ved trafikministerens mellemkomst i 2004 blev der på baggrund af denne vurdering aftalt en udgiftsdeling mellem Banedanmark og kommunen. Hjemlen og finansieringen til Banedanmarks andel på 50 % blev givet ved Akt 127 d. 25/05-2005, som bemærket i TRU 970.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed