|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            20. oktober 2008 J. nr.           Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 23. september 2008 stillet mig følgende spørgsmål 1072 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 22. september 2008 fra Danmarks Skibmæglerforening vedr. udvidelser af havneområder, jf. TRU alm. del - bilag 536."
Jeg er enig i, at danske havne er centrale elementer i den danske transportinfrastruktur.
Skibsmæglerforeningen opfordrer til kraftige udvidelser af havneområderne, udbygning af havnene og mere vedligeholdelse.
Samtidig oplyser Danske Havne på sin hjemmeside, at der i danske erhvervshavne blandt medlemmerne af Danske Havne i perioden 2001–2007 er foretaget investeringer og vedligeholdelse på 5,4 mia. kr. i nye arealer, kajer, bassiner og kraner m.v. og forventningerne til investeringerne i fremtiden for perioden 2008-2015 på 8,5 mia. kr. i de 22 største havne.
I perioden 2008-2015 forventer Danske Havne en netto arealudvidelse på 25 pct. svarende til i alt 5 mio. kvm. i de 22 største havne.
På den baggrund af disse investeringsplaner kan jeg ikke nikke genkendende til den opfattelse, at der er manglende forståelse for at sikre, at havnene kan løfte deres opgave i fremtiden.
Jeg er samtidig opmærksom på, at der kan være forskel på de forventninger Danmarks Skibsmæglerforening eller Danske Havnevirksomheder har til fremtidens behov for yderligere arealer til havneformål og de forventninger danske havne har.
Derfor finder jeg det vigtigt, at der lokalt mellem brugerne og havnene sker en øget dialog om de behov, der lokalt vil være for udvidelser af havneområderne og udbygning af havnene m.v. for at sikre den størst mulige overensstemmelse mellem forventningerne, økonomien og investeringerne.
Lars Barfoed