Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             10. oktober 2008

Dok.id        735613

J. nr.           004-U18-650

  

 

Trafikudvalget har i brev af 16. september 2008 stillet mig følgende spørgsmål 1052 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 1052:

 

"Med henvisning til vedlagte artikel fra Metroexpress tirsdag den 16. september 2008 ”DSB parkerer flere tog” og på baggrund af det samråd om manglen på lokomotivførere, der tidligere på året blev holdt i Trafikudvalget, jf. TRU alm. del – samrådsspm. C, bedes ministeren tilsende udvalget en redegørelse for situationen m.h.t. manglen på lokoførere."

Svar:

 

Jeg har bedt DSB om at redegøre for situationen med mangel på lokomotivførere, og de oplyser følgende:

”Som det også fremgår af artiklen i MetroXpress er DSB i øjeblikket i en trængt situation, for så vidt angår lokomotivførere. På nuværende tidspunkt er det forventningen, at DSB samlet set vil mangle i størrelsesordenen 15-20 lokomotivførere i oktober måned. I november og december synes situationen at blive forbedret for fjern- og regionaltog, som forventeligt vil have det fornødne antal lokomotivførere til at gennemføre den planlagte trafik. På S-banen vil der forventeligt mangle i størrelsesordenen 20-25 lokomotivførere i november og december 2008.

Både på fjern- og regionalstrækningerne og på S-banen arbejdes der, så vidt det overhovedet er muligt, på at undgå aflysninger grundet mangel på lokomotivførere. Det sker gennem ombytning af tjenester, indkøb af overarbejde samt udnyttelse af rådighedspersonale mv. Det har dog vist sig nødvendigt at aflyse enkelte tog. DSB gør i den forbindelse meget ud af at sikre, at aflysningerne bliver foretaget der, hvor det rammer færrest mulige kunder.

DSB er meget opmærksomme på at sikre det nødvendige antal lokomotivførere, så den planlagte trafik kan gennemføres fremover. DSB har derfor intensiveret rekrutteringen af lokomotivførere gennem en storstilet kampagne i medierne.”

Som jeg tidligere har oplyst, foregår der et udvalgsarbejde med operatørerne og Trafikstyrelsen som formand, som blandt andet skal undersøge hele branchens behov for lokomotivførere fremover og fremkomme med forslag til at afhjælpe rekrutteringsproblemerne. Dette udvalg vil afrapportere i foråret 2009.

Min forgænger orienterede Trafikudvalget pr. brev af 9. september 2008 om Dansk Jernbaneforbunds beslutning om at træde ud af lokomotivførerudvalget. Jeg har beklaget denne beslutning på Dansk Jernbaneforbunds ordinære kongres den 8. oktober 2008 og bedt dem genoverveje deres position.

Når afrapporteringen fra lokomotivførerudvalget forelægger, vil jeg orientere Trafikudvalget herom.  

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed